L’advocat Andreu Van den Eynde, a través del Centre Irídia, ha presentat un recurs d’apel·lació davant l’Audiència Provincial de Barcelona contra la decisió del Jutjat d’Instrucció núm. 24 de denegar l’ampliació de la querella presentada el novembre passat. En aquesta querella s’identificaven tres alts càrrecs de l’entramat empresarial NSO Group, amb presència principal a Luxemburg. Amb l’ampliació, es pretenia que els responsables legals de les empreses fossin citats a declarar en el marc de la investigació per l’ús del programari espia Pegasus contra l’advocat. Amb el recurs presentat ara, Irídia reafirma la necessitat que aquestes persones siguin investigades pel seu paper en aquesta trama d’espionatge i sol·licita la presa de declaració com a investigada de l'exdirectora del Centre Nacional d’Intel·ligència, Paz Esteban López.

L'aleshores directora del CNI, va admetre haver espiat diversos líders polítics independentistes al Congrés i poc després va ser destituïda arran de l’escàndol de l’espionatge. "Com s’ha dit en anteriors ocasions, les característiques dels objectius espiats demostren una clara motivació d’índole política que només seria d’interès en clau interna i amb finalitats d’espionatge polític per a agències d’intel·ligència com el CNI", justifica l'escrit.

Després de més de dos anys, s'ha activat l’Ordre d’Investigació Europea (OIE) a Luxemburg per avançar en la causa, recorda Irídia que matisa que, tot i que aquest pas és rellevant, resulta insuficient i contradictori amb la decisió d’inadmetre l’ampliació de la querella presentada el novembre de 2024. A més, l’entitat destaca que cada vegada hi ha més evidències que demostrarien la il·legalitat de l’ús de Pegasus.

Irídia demana la imputació del CNI

D'altra banda, Irídia ha sol·licitat la imputació del Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI), ja que considera que l'Estat espanyol és un actor clau en l’ús d’aquest programari d’espionatge il·legal. "No n’hi ha prou amb investigar NSO Group; també cal assenyalar qui ha utilitzat aquest programari i sota quines condicions, per entendre l’abast real d’aquesta operació. Davant el silenci i l’opacitat del govern espanyol i d’NSO Group", Irídia recorda que l’Estat ha de donar explicacions i assumir responsabilitats per aquesta greu vulneració de drets fonamentals.

"L’ús del programari espia Pegasus contra representants de la societat civil i altres actors polítics i socials, incloent-hi tres advocats, suposa un atac greu a l’estat de dret i a la democràcia", recorda Irídia, que afegeix que l’espionatge sense garanties judicials, realitzat de manera opaca i emparat en un marc legislatiu feble (com la Llei del CNI), "representa una vulneració gravíssima dels drets humans, amb afectacions tant individuals com col·lectives".

Per tot això, Irídia exigeix una investigació exhaustiva, imparcial i efectiva que no només analitzi la implicació de NSO Group, sinó també les responsabilitats de l'Estat espanyol en aquest cas d’espionatge il·legal. "Aquesta investigació ha d’incloure tant els 18 casos en què hi va haver autorització judicial com els 47 en què no n’hi va haver", matisen.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!