Igualada posa en marxa una campanya per impulsar l'ús del català de cara al públic. L'Ajuntament d'Igualada, Òmnium Anoia, el Consorci per la Normalització Lingüística, la Unió Empresarial de l'Anoia, l'Associació Promotora de la Llengua Catalana (APLEC), Igualada Comerç, Nou Centre i el Mercat de la Masuca s'han aliat per impulsar un pla estratègic per evitar la regressió de l'ús de la llengua en empreses i establiments. La campanya informativa se sustenta en un document que dona consells com ara que sempre s'han d'iniciar les converses en català, que la retolació interior i exterior dels establiments ha de ser almenys en català, que els consumidors tenen el dret d'expressar-se en català, i que les persones que estan aprenent català necessiten espais on utilitzar-lo.
La presidenta d'Òmnium Anoia, Íngrid March, ha lamentat que en els darrers temps les persones que tenen interès per aprendre el català "no troben situacions reals per portar a la pràctica els seus aprenentatges". Assegura que molts establiments de cara al públic atenen "normalment i en primera instància, en castellà". "També vivim en pròpia pell el fet que en moltes botigues tota l'acció transcorre en castellà si no ets actiu en no canviar la llengua", exposa March.
Manual de bones pràctiques
Les institucions i entitats que participen en aquesta iniciativa han impulsat el manual de bones pràctiques perquè van considerar que era important que tots els comerços tinguessin informació sobre la normativa de l'ús de la llengua i de la situació actual del català. "És important que tota la gent que treballa de cara al públic es conscienciï de la necessitat d'adreçar-se a la ciutadania, d'entrada, en català", ha expressat la presidenta d'Òmnium Anoia. Encara més, March ha remarcat que és "molt important" no dirigir-se a les persones directament en castellà només pel seu aspecte, un fet que, segons ha dit, passa sovint a la ciutat.
Amb aquesta mena d'actituds, la presidenta d'Òmnium Anoia considera que s'estan enviant tres missatges. D'una banda, "que tens perjudicis sobre el seu origen, quan potser ha nascut a Igualada". En segon lloc, que el català "no serveix per a res i no cal fer esforços per aprendre'l". I, finalment, "si ens adrecem a una persona en castellà, li estem dient que no deu ser capaç de parlar una altra llengua, raó per la qual s'està menystenint les seves aptituds".
Més enllà de la campanya informativa
A banda de la campanya informativa dirigida a les empreses i comerços, els impulsors de la iniciativa han explicat que en una segona fase també faran incidència en l'àmbit esportiu perquè es fomenti l'ús del català en els entrenaments, els partits i les classes dirigides. March ha avançat que Òmnium publicarà aviat unes guies del català a l'esport que podran ajudar aquestes persones a emprar la llengua durant els entrenaments.