El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat aquest diumenge que no hi ha "cap nova proposta" acordada pel Govern per l'ampliació de l'Aeroport del Prat. En una atenció als mitjans després de participar d'una caminada popular per la paràlisis cerebral i la pluridiscapacitat a Barcelona, ha indicat que qualsevol iniciativa per reformar la instal·lació haurà de ser "coherent" amb la preservació de la biodiversitat i la lluita contra la crisi climàtica a més a més de millorar la mobilitat i la connectivitat.
El cap del Govern ha descartat "especular" amb propostes "no oficials" i ha dit que si es presenten projectes s'hauran d'abordar al Consell Executiu per tenir "afectacions en molts àmbits". El president de la Generalitat ha subratllat que qualsevol proposta pel futur de l'aeroport haurà d'anar acompanyada del traspàs de la gestió a la Generalitat. A més, ha recordat que va ser el govern espanyol qui va decidir suspendre la inversió de 1.700 milions d'euros dins el període fins el 2026.
El Remolar
Aquesta informació topa amb la que apuntaven alguns mitjans. Segons La Vanguardia, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, vol reemprendre converses amb el govern espanyol per tirar endavant la tercera pista de l'Aeroport del Prat. Així doncs, Puigneró treballa per presentar una alternativa que se centraria en estendre la pista a l'oest sense tocar la llacuna de la Ricarda. Ara bé, sí quedaria afectada una altra zona, també protegida dins la Xarxa Natura 2000, anomenada el Remolar a Viladecans. Aquesta és una zona natural d'aiguamolls del Delta del Llobregat que també rep el nom del Remolar-Filipines. Se situa a escassos metres de l'aeroport de la capital catalana. En total, poc més de 180 hectàrees on es concentren un gran nombre d'ocells aquàtics que podem arribar a observar en un dia de sort. Des de Junts per Catalunya, recorden que la prosperitat econòmica no arribarà amb la cultura del no. I en aquesta crítica al no permanent també inclouen els Jocs d'Hivern del 2030 o tornar a posar damunt la taula el projecte del Hard Rock.
En aquests moments, el Consell de Ministres del govern de Pedro Sánchez acaba d'aprovar el pla d'inversions d'Aena, el famós DORA. Aquest afectarà els projectes pels propers cinc anys però Puigneró no veu cap obstacle perquè es pugui aprovar en el següent DORA, el del 2027. D'aquesta manera, el retard tan sols seria de poc més d'un any. A més, cal recordar que el primer document assignava 120 milions d'euros pels propers cinc anys però la inversió total s'havia marcat en 1.700 milions.
En paral·lel, actors econòmics com el Cercle d'Economia, el Consorci de la Zona Franca (CZF) o Barcelona Global lamenten que Barcelona no tingui un "model de prosperitat compartida" pel futur de la ciutat i que el sistema no sigui "suficientment fort" o "ambiciós" per executar projectes com l'ampliació de l'aeroport del Prat. En una sessió al BNEW, el president del Cercle, Javier Faus, ha dit que tot i que "tots veiem que és necessari un model de hub" les administracions es van "encallar" i no van saber "saltar el mur" de l'oposició. D'altra banda, el delegat especial de l'Estat al CZF, Pere Navarro, ha coincidit a dir que unes millors infraestructures poden ajudar Barcelona a "guanyar confiança" i "estar present al món".