Quan encara no ha complert ni un mes de vida, la feina comença a amuntegar-se damunt la taula del govern de Pere Aragonès. Des de les urgències en relació a l'habitatge i els desnonaments, a la controvertida ampliació de l'aeroport del Prat, o la recerca d'aliats per aprovar els pressupostos de l'any vinent fins al pressing perquè Pedro Sánchez no pretengui enterrar el tema català amb la concessió dels indults.
Per traçar la ruta que haurà d'empendre en totes aquestes matèries, el president ha començat a passar consulta amb els líders de tots els grups polítics del Parlament de Catalunya. Tots menys Vox. Els primers de despatxar a les dependències presidencials han estat els representants de Junts per Catalunya, els socis del Govern.
A quarts de set de la tarda, Albert Batet i Marta Sales s'han reunit amb Aragonès per repassar les carpetes pendents sobre la taula i discutir aquells assumptes en els quals hi ha divergències malgrat compartir govern. El cas més paradigmàtic és el de l'estratègia independentista. La setmana passada, els reconciliats socis de l'executiu van viure el primer episodi de discòrdia en aquest aspecte. Va ser com a conseqüència de les paraules d'Oriol Junqueras que, en un article a l'Ara i La Sexta, posava en dubte la viabilitat de qualsevol camí que no sigui el referèndum pactat per assolir la independència, que s'ha llegit com una esmena a la unilateralitat. L'endemà mateix va tenir una rèplica immediata del cap de files de Junts, Jordi Sànchez, que ha driblat una revolta interna d'alguns quadres que pretenien apartar-lo per haver afirmat que l'objectiu de l'1-O era forçar l'Estat a negociar.
En sortir de la cita, els junters han emès un comunicat i la consellera de la Presidència, d'ERC, ha comparegut davant dels mitjans. Tant la nota de Junts com Laura Vilagrà han coincidit a expressar "la seva determinació per avançar per assolir la República Catalana", posant en valor la fita d'haver obtingut el 52% dels vots independentistes el passat 14 de febrer. En paral·lel, s'han conjurat a treballar per la sortida de la crisi derivada de la pandèmia.
"Resultats en els propers mesos i anys"
Amb la concessió imminent dels indults sobre la taula, Aragonès i els líders de Junts han situat l'amnistia i l'autodeterminació com l'única solució. Els de Puigdmeont, escèptics amb la taula de diàleg que promou ERC, s'han mostrat disposats a participar-hi "de manera honesta i sincera", però a la vegada han recordat que "si no hi ha resultats tangibles, caldrà explorar totes les vies d'acord amb els organismes de coordinació, tal i com estableix l’acord de Govern", una frase que s'ha fet seva la consellera de Presidència i que ve a matisar la carta on Junqueras afirmava que qualsevol altra via que no sigui el referèndum pactat no és desitjable ni viable.
Preguntada específicament per quin marge dóna l'executiu d'Aragonès a la negociació amb l'Estat, Vilagrà ha explicat que esperen "resultats en els propers mesos i anys", que el compromís és "monitoritzar-la" i que l'ordre del dia ha de ser entorn a l'autodeterminació i l'amnistia. Per la primera reunió entre Pedro Sánchez i Pere Aragonès, encara no hi ha data.
L'ampliació de l'aeroport
La reunió entre Aragonès i els membres de Junts s'ha celebrat instants després de la trobada de la taula institucional que el president ha convocat per debatre sobre el futur de l'aeroport del Prat. La petició d'Aena de construir una tercera pista en plena reserva natural del delta del Llobregat també genera discrepàncies al si de l'executiu de coalició entre ERC i Junts. Per bé que Aragonès ha intentat no posicionar-s'hi explícitament en contra, sí que ha deixat clar que qualsevol actuació haurà de protegir el medi ambient. A més, a l'Ajuntament de Barcelona, els republicans han tancat files amb Ada Colau, que s'oposa a l'obra.
En canvi, en nom de Junts, el vicepresident Jordi Puigneró ja va deixar clar al ple de la setmana passada que "Catalunya no pot permetre's el luxe de no tenir un aeroport preparat per a l'economia del SXXI". Aena argumenta que amb la tercera pista podrien establir-se connexions intercontinentals que ara mateix no existeixen i han de fer escala a Madrid.