El Congrés dels Diputats comparteix la voluntat del govern espanyol de “reduir la taxa màxima d’alcohol permesa a tots els conductors de vehicles motoritzats i no motoritzats” a 0,2 grams per litre en sang i 0,1 mil·ligrams per litre en aire exhalat. Per 175 vots a favor, 33 en contra (de Vox) i 138 abstencions (del PP), s’ha aprovat una proposició no de llei, una iniciativa simbòlica i no vinculant, promoguda pel PSOE que així ho reclama. Va ser el 12 de setembre quan Fernando Grande-Marlaska va anunciar que el Ministeri de l’Interior impulsaria una reforma en aquest sentit en entendre que la “societat espanyola és madura” per acceptar aquest canvi amb l’objectiu de reduir encara més la sinistralitat a les carreteres. La via podria ser, assumint la proposta de la Direcció General de Trànsit, modificar l’article 20 del Reglament General de Circulació, que és un reial decret i s’ha d’aprovar el Consell de Ministres. Tanmateix, fonts del Ministeri de l’Interior assenyalen ElNacional.cat que encara estan valorant la fórmula. Quan culmini aquesta modificació, la taxa màxima permesa a Espanya passarà de 0,5 grams d’alcohol per litre en sang a 0,2 i es rebaixarà de 0,25 mil·ligrams d’alcohol per litre en aire exhalat a 0,10.
Just fa un mes, en un esmorzar informatiu, Fernando Grande-Marlaska va subratllar que, d’aquesta forma, Interior atén la petició de les associacions afectades per la “violència viària”. “En més de la meitat dels sinistres apareix alcohol o drogues com a determinant”, va argumentar. De moment, l’Observatori Nacional de Seguretat Viària està sotmetent contrast amb diverses experiències internacionals. Què passa als països europeus? Dins de la Unió Europea, hi ha tres països que han fixat la taxa màxima d’alcohol en sang en 0,2 grams per litre: Suècia, Polònia i Estònia. A més, hi ha quatre països que han fixat una taxa 0,0 en sang: Eslovàquia, Hongria, República Txeca i Romania. La resta de països europeus, inclosa Espanya, França o Alemanya, tenen una taxa màxima permesa en sang de 0,5 grams per als conductors en general, excepte Lituània, que la fixa en 0,4.
Durant el debat, que es va produir dimarts, la diputada d’ERC Inés Granollers va defensar que l’actual taxa màxima és “massa elevada” considerant que “petites quantitats d’alcohol poden afectar la capacitat de reacció, la visió perifèrica i la presa de decisions”. Els republicans aposten per una taxa del 0,0 i reclamen anar reduint-la com a “qüestió de responsabilitat col·lectiva” i com a mesura per “garantir que els carrers siguin més segurs per a totes”. “No podem continuar permetent que les persones es posin al volant amb un risc d’augmentar els accidents”, va reblar.
El PP reclamava “mesures complementàries”
El Partit Popular s’ha abstingut. Durant el debat, el diputat Ángel Ibáñez va criticar la iniciativa considerant que era una “martingala” i una “mera estora de Sánchez” després de l’anunci de Marlaska i va demanar debatre amb “assossec” i “calma”. “No és manera de debatre sobre una mesura única que pot no funcionar si no va acompanyada d’altres mesures complementàries”, va lamentar. En aquest sentit, els populars van presentar una esmena al text del PSOE demanant informes a experts científics i tècnics per analitzar aquesta qüestió i instant a la Moncloa a “reforçar les campanyes específiques dels perills de l’alcohol al volant”, “incrementar els mecanismes de formació i sensibilització”, “definir estratègies concretes per a conductors reincidents” i “estudiar mesures alternatives que contribueixin a reduir la sinistralitat viària ocasionada pel consum d’alcohol”.