En el 2026, la Fòrmula 1 tornarà a Madrid. La capital d’Espanya tindrà una cursa de la màxima categoria de l’automobilisme quatre dècades després d’haver acollit la darrera cursa al Jarama, en 1981. Aquest cop no serà en un circuit de carreres, sinó que la prova de l’F1 es farà en un circuit semiurbà als voltants de l’Ifema i per Valdebebas, la ciutat que també és famosa per tenir la seu de la Ciutat Esportiva del Real Madrid. La comunicació es farà oficial aquest dimarts des de Londres, on es troba la seu de la competició, propietat de la multinacional Liberty Media, i se celebrarà amb un gran show a Madrid, amb la presència d'Stefano Domenicali, president i CEO de la competició. La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ja dona per fet l'èxit d’aquest gran esdeveniment esportiu mundial i retreu al govern espanyol de Pedro Sánchez el seu desinterès per recolzar la candidatura madrilenya. “No he vist per part seva el més mínim interès a donar-nos suport”, ha dit la presidenta en una entrevista a El Mundo, amb motiu d’aquest imminent anunci. La presidenta dona per fet que la cursa que tindrà Madrid serà la del Gran Premi d'Espanya, que canviaria la seu de Montmeló a Valdebebas o, el que és el mateix, es traslladaria de Catalunya cap a Madrid, tot i que encara no és oficial que sigui així, i el Govern de la Generalitat segueix treballant per poder mantenir una prova del calendari de l'F1 en el circuit de Montmeló, encara que no sigui aquest gran premi.
L’F1, una arma llancívola contra el Govern de Sánchez
L'F1 s’ha convertit en una altra arma llancívola del PP contra Pedro Sánchez. Díaz Ayuso no ha desaprofitat l’entrevista a El Mundo per retreure al president i al seu govern que no hagi fet costat a Madrid, en detriment de Barcelona. La presidenta madrilenya espera únicament que un cop es confirmi l’anunci de l’èxit de la candidatura madrilenya, el Govern espanyol “només estigui a l'altura”, donant per fet que no ho ha estat durant les negociacions que han mantingut tant la Comunitat de Madrid com l’Ajuntament de l’alcalde José Luis Martínez-Almeida amb els organitzadors en els darrers mesos. “Espero que els altres sàpiguen alegrar-se per Madrid, perquè també tenim dret a rebre inversions, encara que el Govern no ens ajudi. Però ja hem arribat a un punt en què no demano ni ajuda al Govern, simplement que deixi en pau la Comunitat de Madrid”, ha assegurat Ayuso.
Segons El Mundo, el cicle de Barcelona acabarà en el 2026 per culpa d’anys de friccions amb l’organització, que tampoc veu amb bons ulls la situació política catalana. Ayuso nega que sigui una competició entre les dues grans ciutats de l’Estat. “Que l'F1 se'n vagi o no de Barcelona no té res a veure amb Madrid. Si un esdeveniment perilla en un moment donat, prefereixo que es pugui quedar a Madrid a una altra regió espanyola abans que abandoni el país”. La notícia de Madrid implicaria que Catalunya caigués del calendari el 2026, ja que la cita d'Ifema, segons Ayuso, portarà la bandera del Gran Premi d'Espanya. L'opció que dues carreres espanyoles compartissin espai al Mundial, com va passar fa anys amb València i Montmeló, quedaria així descartada, a menys que les negociacions que mantenen el Govern de la Generalitat aconseguissin mantenir una prova del calendari en Montmeló. Segons El Mundo, citant fonts de l'F1, aquesta opció "no és viable"
Un gran acte de celebració sense ministres
Aquest dimarts, Madrid celebrarà un gran acte per celebrar amb fanfàrria l’arribada de l’F1 i rendir honors a Stefano Domenicali. Un gran espectacle de show, actuacions musicals, convidats i el desplaçament de les autoritats en metro fins a l’Ifema. Qüestionada pel perquè no s’ha convidat a ministres a aquest acte, on també es donaran detalls del traçat definitiu del Gran Premi, Ayuso ha respost: “Com entendrà, la relació ara mateix entre les dues administracions no passa el millor moment després de tot el que està succeint, especialment amb les restriccions d'energia i d'aigua, la intromissió del Govern en tantes qüestions competencials pròpies de Madrid i alhora, l'abandó de serveis públics fonamentals. Així com el tracte directe que rebem per part de tot el Consell de Ministres diàriament. Evidentment, seria per a tothom més fàcil que la relació fora d'una altra manera, però el Govern té molts problemes amb totes les comunitats autònomes que no són del seu signe polític i l'únic que està fent és dividir-nos entre totes, en comptes de fer allò que és la seva competència absoluta: que la relació entre comunitats autònomes sigui la millor".
“Serà el millor GP que té l’F1”
La presidenta de Madrid ha tret pit i ha assegurat que “serà el millor gran premi de tots els que té l'F1. Perquè cap altra ciutat ni cap altra regió poden oferir arribar a l'esdeveniment en metro, estar enganxat a un aeroport, a un hospital i a moltes altres infraestructures. I ningú no té aquesta oferta gastronòmica i d'oci nocturn, el millor del món; l'oferta cultural, de medi ambient, de lleure, de naturalesa, de patrimoni natural... L'oferta de Madrid en serveis públics, de transport i sanitaris, juntament amb l'oferta privada, és imbatible. Això, unit a la capacitat que té Madrid per gestionar grans esdeveniments com el COP o la cimera de l'OTAN, demostra que estem preparats per a tot”, ha assegurat.
Catalunya no perd l'esperança
Montmeló, i per extensió Barcelona, ha tingut 33 edicions consecutives de F1. Encara acollirà les edicions del 2024 i 2025, tret de renúncia anticipada, també el del 2026, però a partir d’aquest any, quan acabi el contracte, es podria acabar la seva participació si l'organització decideix mantenir només una prova per país. Actualment, només els Estats Units (Hard Rock Stadium de Miami el 3-5 de maig, Circuit de les Amèriques del 18-20 d'octubre i Las Vegas 21-23 novembre) i Italia (Emilia Romagna 17-19 maig i Monza 30 agost-1 setembre) compten amb més d'una prova en el calendari del 2024. La irrupció dels països del continent asiàtic, amb les seves inversions milionàries, fan molt difícil poder competir per mantenir una plaça en un calendari que en el 2024 serà el més llarg de la història, malgrat els esforços que ha fet el Govern de la Generalitat per prolongar la relació més enllà d’aquesta data i assegurar la supervivència de l'F1 a Catalunya. L’oferta econòmica de Madrid (que segons algunes fonts és més del doble de la de Catalunya, uns 70 milions per 30) i la font del finançament (privada a Madrid i bona part pública a Catalunya), han decantat la balança en favor de la capital. Ayuso, en la mateixa entrevista, assegura que “a Madrid no li costarà diners públics l'F1” i, a la pregunta de si la inversió serà totalment privada, com es diu (i que alguns posen en dubte), a diferència de la “corrupta gestió de l'F1 a València” (diu la pregunta) que va haver-hi a fa uns anys, la presidenta ha assegurat que “jo em quedo amb els 450 milions d'euros anuals que li donarà a Madrid i que al llarg dels anys seran prop de 10.000 llocs de treball directes, més tots els indirectes, ja que amb un gran premi d'aquestes característiques venen grans hotels, noves cadenes de restauració, noves feines i, sobretot, reconèixer Madrid com la capital també de l'esport i dels grans esdeveniments”.