Nova polèmica entorn de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso. Ara, segons revela el diari Público, Ayuso lliura diners de la publicitat institucional a mitjans que comparteixen desinformació, webs desconegudes o amb una audiència molt limitada, i portals que es dediquen a republicar notes de premsa distribuïdes pel Partit Popular, com és el cas del Diario YAAlguna d'aquestes publicacions apuntava: "Gamarra: 'Sánchez vol romandre a la Moncloa en defensa pròpia. Tot el govern espanyol està sota sospita'". Segons el mitjà, aquest titular obria el diari el passat 25 de novembre, però tot i que sembla una notícia escrita per un periodista, és una nota de premsa del PP. 

Les publicacions a les xarxes socials d'aquest mitjà també són una mostra del seu tarannà. Des del compte de X del Diario YA, es repiula a influencers de dretes, com Wall Street Wolverine, a més s'elogia la figura del president d'El Salvador, l'autoritari Nayib Bukele, i també comparteixen felicitacions de Nadal per als votants de Donald Trump. Malgrat rebre la subvenció del govern regional, el compte de X no arriba als 3.000 seguidors. 

Mitjans de desinformació

Segons una anàlisi elaborada pel citat diari, el govern d'Ayuso ha realitzat un total de 4.690 pagaments en el marc del pla de mitjans de la Comunitat de Madrid el 2023. Entre els mitjans que també s'han vist afavorits amb pagaments del govern madrileny destaquen els del Grupo El Distrito o Noticiero Madrid. Des de la Comunitat de Madrid asseguren que el criteri que s'aplica per distribuir aquestes ajudes són les audiències i per mesurar-les utilitza les "fonts oficials" del mercat publicitari. Tanmateix, el Diario YA i Noticiero Madrid, no formen part dels portals analitzats per GfK DAM, l'empresa que s'encarrega del mesurament oficial d'audiència dels mitjans digitals espanyols. A més, tampoc estan entre els analitzats per l'Oficina de Justificació de la Difusió (OJD), un altre dels mesuradors destacats del sector. Público ha intentat investigar sobre aquesta qüestió, però no ha obtingut resposta. 

La investigació també ha revelat que a banda d'aquests dubtosos diaris, la publicitat institucional del govern d'Ayuso també es distribueix a mitjans que contribueixen a la desinformació com OK DiarioesDiarioEDA TV o Libertad Digital, que reben una quantitat més elevada de la que li tocaria en relació amb la seva audiència. El govern madrileny també va gastar 78.213 euros per distribuir campanyes publicitàries en els mitjans del Grupo El Distrito, que publiquen notícies falses. 

Publicitat institucional

La web d'El Distrito també ha rebut la publicitat del govern d'Ayuso. En concret, aquesta web amb aparença de mitjà de comunicació pública notícies, tot i que, mai signades per ningú, sinó sempre amb el genèric "redacció". En la mateixa línia és el contingut del Diario YA, gairebé cap de les peces estan signades i sobretot repiquen notes de premsa d'empreses i organitzacions diverses i d'administracions públiques, com la Comunitat de Madrid. També republiquen els comunicats del PP així com de la fundació de l'expresident del govern espanyol, José María Aznar, FAES. El principal problema és que aquestes notes no s'identifiquen com a tal sinó que tenen aparença de notícies periodístiques. 

A finals del mes de novembre, la portada digital de Diario YA tenia quatre espais publicitaris: els tres primers eren de campanyes de la Comunitat de Madrid, i el quart un anunci de Red Madre, una associació antiavortista que també rep elevades subvencions dels governs del PP. El diari Público també ha intentat parlar amb Santiago Velo de Antelo, l'administrador únic de l'empresa que edita Diario YA, però també s'ha negat a aclarir per què el digital rebia la publicitat institucional de la Comunitat de Madrid. Malgrat que se suposa que és un diari de voluntaris, el govern d'Ayuso va destinar l'any passat 9.075 euros a inserir publicitat en el seu web. Pel que fa a El Noticiero, el govern madrileny hi va destinar 6.050 euros en publicitat durant el 2023. Simplement, era un portal web que no publicava informació pròpia, només republicava notes de premsa d'administracions públiques i altres organitzacions. Actualment, consta com una web SEO, que distribueix contingut per ajudar a posicionar a Google els portals web d'altres empreses o organitzacions.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!