El Ministeri de Drets Socials, que lidera Ione Belarra, reclama estendre durant tot l'any les mesures del decret anticrisi davant dels efectes de la guerra d'Ucraïna, que ara mateix només s'allarga fins a finals de juny, i proposa de millorar el seu contingut amb més actuacions, com una "dràstica" reducció del transport públic amb abonaments mensuals de 10 euros, en la mateixa línia que Alemanya. A més, també demanen estendre aquest "escut social" amb l'actualització immediata de les pensions no contributives a l'IPC i ampliar el bo social elèctric a uns altres dos milions d'espanyols.
Drets Socials remarca que el reial decret dona resposta als efectes socioeconòmics de la guerra, va ser aprovat el mes de març passat i conté una sèrie de "mesures ambicioses" de tall econòmic i social per garantir la protecció de la població vulnerable, entre les quals destaquen la pujada de l'Ingrés Mínim Vital, la limitació de la pujada del lloguer al 2% o la limitació d'acomiadaments per a empreses que rebin ajuts públics o s'acullin a mesures extraordinàries de protecció a l'ocupació. En aquest sentit, i davant de l'evolució de la inflació, encara en nivells elevats, defensa que aquest paquet d'actuacions s'ha de prorrogar, almenys, fins al 31 de desembre del 2022.
Dràstica baixada del preu del transport
No obstant això, el Ministeri que dirigeix Belarra veu necessari complementar aquest conjunt de mesures amb unes altres tres propostes addicionals i incorporar-les a l'actual reial decret per elevar la cobertura de la població més vulnerable davant dels efectes de la pujada dels preus energètics. Entre les propostes destaca una considerable reducció dels preus del transport públic a tot el país, combinada amb el descompte als preus del carburant. En aquest sentit, ha demanat la creació d'un fons d'ajuda a municipis i comunitats per facilitar l'accés als mitjans de transport públics col·lectius a un cost reduït, quelcom que al seu torn suposaria un estalvi d'energia. Un fons que, de forma anàloga a la mesura impulsada per Alemanya, permetria reduir l'abonament mensual fins als 10 euros a totes les ciutats i autonomies.
La proposta de Colau
A finals de març, i també posant Alemanya com a exemple, Ada Colau ja proposava que les mesures per intentar contenir el preu de la gasolina també es reproduïssin en l'àmbit del transport públic. Concretament, parlava d'una "rebaixa important" de la T-Usual, el títol de transport més utilitzat. Aquesta, segons l'alcaldessa de la capital, havia de comportar un descompte del 50% durant tres mesos. Ja n'han passat dos des d'aquestes declaracions i la rebaixa no ha acabat arribant