La consellera de Cultura, Laura Borràs, ha assegurat que “no col·laborarà” mai en una hipotètica ordre de trasllat de les pintures murals de Sixena fora del MNAC. Si arribés aquest “escenari”, la consellera es declararia “objectora de consciència artística”, ha dit en declaracions a l’ACN.
En l’aniversari de l’entrada policial al Museu de Lleida per traslladar al monestir de Sixena 44 obres -un altre litigi sobre l’art de la Franja que encara no té sentència ferma-, Borràs ha admès que va ser “un cop molt dur”. A més, la consellera ha dubtat novament de les “condicions de conservació” de les obres al monestir i que compleixi “la funció pública” de posar-les a l’abast de tothom.
“Vull pensar que la raó s’imposarà a la irracionalitat de posar en perill les obres”, ha dit la consellera Borràs sobre un hipotètic trasllat de les pintures murals de Sixena al monestir aragonès. L’escenari és ara mateix llunyà, després que a principis d’any una jutge d’Osca paralitzés el trasllat dels frescos per l’alt risc de deteriorament.
Borràs ha celebrat aquesta decisió judicial, però en espera que arribi una sentència ferma ha advertit que “encara que un jutge dicti el trasllat, coneixent els riscos”, aniria contra la seva responsabilitat personal i política “assumir una decisió que destruiria les obres”.
“La raó ens empara i esperem que la justícia també ho faci, però si arriba aquesta situació surrealista em declararia objectora de consciència”, ha dit. Preguntada per la traducció pràctica d’aquest posicionament, Borràs ha respost: “Hauríem de veure en quina situació ens trobaríem, però és evident que no col·laboraríem en la destrucció d’allò que ens correspon preservar”.
“Una nit d’infausta memòria”
Borràs ha rememorat l’entrada de la policia judicial al Museu de Lleida, ara fa un any, com una “nit d’infausta memòria”. “Va ser un cop molt dur” per als treballadors del museu i per al conjunt del país, ha recordat la consellera, que va viure en primera persona l’operatiu desplegat, a parer seu, “amb nocturnitat i traïdoria”.
Un any després, Borràs subratlla que el Departament de Cultura ha donat suport a una política d’adquisicions del museu que “miri de compensar aquesta absència”, de la mateixa manera que el MNAC “va fer un dipòsit d’obres del mateix mestre de Sixena”. El museu lleidatà, de fet, ultima una remodelació que afectarà gran part del món gòtic i sense deixar de seguir “explicant la Franja”, segons ha avançat recentment a l’ACN el seu director, Josep Giralt.
“No podem renunciar a explicar la història, i hem de ser curosos i responsables en la manera d’explicar un passat de convivència i història compartida”, afirma Laura Borràs. “Això vol dir no renunciar al que representa Sixena, i al que artísticament representa que aquestes peces (diu en referència a les que ja no hi són) fossin exposades en un museu”.