A l'emèrit rei Joan Carles no paren d'aparèixer-li noves revelacions sobre l'origen tèrbol de la seva fortuna personal. Arran de les investigacions entorn de la seva presumpta corrupció diàriament es coneixen informacions dels diners que tenia amagat gràcies a trames financeres amb ramificacions en diversos llocs del món, entre els quals Suïssa i l'illa anglo-normanda de Jersey.
Però si cada dia se sumen més milions a la fortuna opaca de Juan Carlos -aquest mateix dilluns es va tenir coneixement d'uns altres 6,5 milions d'euros a Suïssa- avui s'ha sabut en què gastava Joan Carles aquests diners, i una de les seves flaques eren els vols internacionals en jets privats. Va gastar tant en ells que fins i tot es va treure un abonament per abaratir-ne el cost. Tot i això, el patriarca Borbó va gastar fins a 8 milions d'euros en nou anys, només en vols. Un dels quals, per cert, amb la tripulació al complet del 'Bribón'.
Així ho revela aquest dimarts El Confidencial, que explica com l'entramat financer orquestrat pel cosí Álvaro de Orleans-Borbón a través de la Fundació Zagatka destinava bona part dels diners de dubtosa procedència a sufragar els vols privats del monarca, amb una despesa total des de 2009 fins a 2018 d'uns 8 milions d'euros. A més, indica com aquestes despeses es van incrementar després de l'abdicació del monarca a favor del seu fill, Felip VI, fet molt important, ja que prova que Joan Carles gastava aquests diners tant quan era Cap d'Estat com quan va deixar de ser-ho, el que deixa sense gaire capacitat d'argumentació als defensors de la inviolabilitat del monarca durant l'exercici del seu càrrec.
La República Dominicana, les Bahames, les Bermudes, el Canadà, Kuwait o Abu Dhabi són algunes de les destinacions dels vols pagats amb diners opacs, més d'una desena de viatges privats per Amèrica del Nord, el Carib i l'Orient Mitjà entre les quals destaca un que va fer a Vancouver, a la costa oest del Canadà, acompanyat de tota la tripulació del seu vaixell, el premonitori 'Bribón' per participar en una competició.
'Bono-jet' insuficient
Els pagaments es feien a través de Zagatka, que contractava els jets a empreses com les britàniques Netjets UK Ltd. i Air Partner, la maltesa Vistajet Aviation Services i la suïssa TagAviation -la mateixa empresa que va conduir l'emèrit a Abu Dhabi en la seva fugida de terra espanyol a començaments d'agost-. Per afegir terbolesa als pagaments, en els apunts només apareixia el nom del cosí Álvaro i el nombre de viatgers, encara que almenys dos contractes amb Air Partner consta com a adreça del client el Palau de la Zarzuela i en una altra ordre de vol apareix el nom de Vicente García Mochales, cap de l'escorta personal del monarca.
Segons el mitjà citat, els viatges tenien preus astronòmics, sempre superiors als 100.000 euros per vol, fins al punt que Joan Carles, potser portat per un esperit estalviador, va arribar a contractar abonaments de 100 hores de vol pel mòdic preu de 980.000 euros. Això sí, els esgotava en menys d'un any.