Celebrar unes eleccions immersos en una pandèmia mundial implica activar enginy i engreixar a consciència els engranatges d'una administració sovint massa rovellada. De cara al 14 de febrer, el Govern de la Generalitat posarà en pràctica un nou sistema de vot a distància, a cavall entre la virtualitat i el contacte presencial.

La Junta Electoral Central ha donat l'aval a la proposta catalana, com ja va fer amb el País Basc al juliol, perquè els catalans puguin votar des de casa. El carter recollirà al domicili la papereta dins del sobre, però abans cal completar una sèrie de passos. Què cal fer per aconseguir-ho?

Certificat digital imprescindible

El primer pas és disposar del certificat digital de la Generalitat, l'IDCAT. Es tracta d'un identificador virtual que cada ciutadà ha d'instal·lar al seu ordinador. Serveix per accedir a diferents tipus de tràmits i gestions de l'administració, com pot ser l'obtenció de l'informe de vida laboral de la Seguretat Social, presentar la declaració de la renda o sol·licitar el certificat d'antecedents penals. I a partir d'ara, també, per poder votar. Tot, a través d'internet, sense haver-se de desplaçar. 

Ara bé, hi ha un però. I és que per aconseguir aquest certificat cal que l'interessat es personi a una oficina de la Generalitat per verificar que la persona que demana el document és tal persona. És un tràmit d'acarament obligatori per comprovar que ningú no intenta suplantar identitats. 

Per tant, els que ja tinguin el certificat digital, no cal que es preocupin. Només han d'esperar que el Govern activi el procés de sol·licitud telemàtica del vot per correu a través de l'IDCAT, fer la petició i esperar que un funcionari de Correus li digui el material electoral i s'emporti el vot dins d'un sobre. El carter serà l'encarregat de custodiar el vot fins que aquest arribi a l'urna. Tots els vots emesos per correu es comptabilitzen la mateixa nit electoral, cadascun va a parar al col·legi que li correspon segons el padró. 

Com obtenir l'IDCAT

El primer que cal fer és entrar en aquest web. Des d'allà es pot omplir la sol·licitud de l'IDCAT, un pas que servirà perquè un cop a l'oficina el tràmit sigui més àgil i ràpid.

En paral·lel, la persona interessada haurà de buscar una oficina propera de la Generalitat que estigui habilitada per fer el tràmit. Aquest és el pas més laberíntic. Cal entrar al web de gencat.cat i clicar a l'apartat de cita prèvia. Un cop dins, a la part inferior hi ha dos desplegables on cal seleccionar per quin tràmit es demana la cita prèvia. Al primer cal posar 'Certificats digitals', al segon, 'IDCAT'. 

En la següent pantalla apareixeran les oficines més properes i es podrà demanar hora. Ara només quedarà presentar-s'hi, el dia i hora convinguts, amb el DNI. A l'arribar a casa, l'usuari haurà de descarregar-se el certificat al seu ordinador. No és una operació senzilla, però la Generalitat ha preparat un vídeo tutorial per facilitar el procés.