Somescola ha fet arribar una carta a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, en què denuncia la "instrumentalització de les institucions" que fan "alguns grups parlamentaris" contra la immersió lingüística a Catalunya. L'entitat ha reaccionat així després que l'Eurocambra hagi aprovat l'informe de la missió de la Comissió de Peticions que posa en dubte el model educatiu català. Les entitats critiquen a la missiva el "biaix partidista" dels eurodiputats que formaven part de la missió, integrada per membres del PP, Ciutadans i Vox, amb la Lliga Nord i Cinc Estrelles. També opinen que les conclusions de l'informe "ja estaven redactades abans de començar la missió" i consideren tot l'esdeveniment "un acte de propaganda".
Per tot plegat Somescola exigeix que la presidenta del Parlament Europeu "actuï immediatament per corregir la malversació i assegurar la neutralitat i transparència del comitè i la seva presidenta, Dolors Montserrat, en garantia de la credibilitat de les institucions europees i el respecte als contribuents". L'entitat considera "greu" que s'utilitzi la Comissió de Peticions "amb l'objectiu de vulnerar" drets fonamentals "reconeguts" en els tractats i en la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea, com ara "la protecció de la diversitat lingüística i la no discriminació".
🟢 Les entitats de @SomEscola fem arribar una carta a la presidenta del Parlament Europeu, @RobertaMetsola, per denunciar la falta de neutralitat i objectivitat de l'informe sobre l'escola catalana del Comitè de Peticions presidit per l'exministra del PP, Dolors Montserrat. pic.twitter.com/XjcdXnJBRT
— Somescola.cat (@somescola) March 19, 2024
"Ens preocupa que s'estigui instrumentalitzant un òrgan del Parlament Europeu que hauria de servir per atendre i garantir els drets fonamentals de tots els ciutadans europeus, amb una missió que no ha servit per res més que per difondre –amb recursos públics de tots els contribuents europeus– les posicions i mentides de les entitats manifestament contràries a la normalització del català", afirma la missiva. La carta també posa de manifest que s'ha "discriminat, exclòs i obviat sistemàticament tota visió diferent" de la dels peticionaris de l'informe i totes les aportacions que donaven suport a l'ús normal del català en l'educació.
"S'ha donat prioritat només a les opinions en contra del model d'immersió, que casualment coincideixen plenament amb la mateixa visió de la senyora Dolors Montserrat", afegeix la carta. També s'apunta que l'única eurodiputada de la missió no adscrita als grups europeus de PP, Ciutadans i Vox, "va expressar el seu desacord" amb el contingut de l'informe per la "falta d'imparcialitat". Finalment, Somescola també denuncia que s'han exclòs les aportacions i dades que constataven els "bons resultats educatius quan s'apliquen programes d'immersió lingüística i hi ha un ús normal del català en l'educació".
Un informe contra la immersió
Aquest dimarts, el comitè de Peticions del Parlament Europeu ha votat a favor de l'informe que posa en dubte el model d'immersió lingüística a Catalunya, un document que és el resultat de la missió que van fer diversos eurodiputats —la majoria conservadors i d'ultradreta— a Catalunya el desembre passat. En el text aprovat aquest dimarts, els membres del comitè expressen la seva "preocupació" per les "serioses disfuncions" que genera el model d'escola català per als alumnes que tenen el castellà com a llengua materna i demanen un tracte "equivalent" del català i el castellà. L'informe ha tirat endavant amb els vots dels conservadors i la ultradreta tot i el boicot de les formacions progressistes, que han qualificat de "partidista" el text final. El text, en aquest sentit, no és vinculant, ja que la Unió Europea no té competències per legislar sobre l'organització dels sistemes educatius dels estats membres.