El socialista català Raül Blanco passarà a ser el nou president de Renfe, en substitució d’Isaías Táboas, que ha dimitit aquest dilluns. Així ho confirmen fonts del Ministeri de Transports, que assenyalen que, de la mateixa manera, el nou secretari d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana serà David Lucas, fins ara secretari general d'Habitatge. Tots dos s'estrenaran en els seus dos nous càrrecs després que Táboas hagi presentat la dimissió davant la ministra Raquel Sánchez i que l’exsecretària Isabel Pardo de Vera hagi estat destituïda. Aquests relleus arriben enmig de la crisi dels trens, després que els governs de Cantàbria i Astúries denunciessin que els trens projectats per donar servei al seu territori no cabien pels túnels del nord del país. Tots dos càrrecs es nomenaran de manera oficial aquest dimarts, al Consell de Ministres.
El nou president de Renfe ha tingut una llarga trajectòria vinculada al PSC i, actualment, és membre de l'executiva del partit. Llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses i doctor en Economia per la universitat d'Oviedo —on ha exercit com a professor—, ha estat director general d'Economia i Finances de l'Ajuntament de Gijón i conseller del govern asturià. A hores d'ara, és el secretari d'Indústria, Energia i Transició Digital del PSC. Fins ara, també, ha estat secretari general d'Indústria i Pimes del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. Raül Blanco substitueix Isaías Táboas, qui abans de començar a dirigir l'empresa va ser director del gabinet d'Indústria, Turisme i Comerç, quan José Montilla n'era el ministre. Quan el socialista era president de la Generalitat, Táboas va passar a ser el secretari de la Presidència. Més tard, l'any 2010, va passar a ser secretari d'Estat de Transports del Ministeri de Foment.
Els nous nomenaments s'han conegut escasses hores més tard que la ministra Raquel Sánchez hagi fulminat dos dels màxims responsables de la polèmica dels trens que no cabien als túnels: fent cessar la ja exsecretària d'Estat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i anterior presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera, i acceptant la dimissió del ja expresident de Renfe, Isaías Táboas. Aquests no són els únics càrrecs que han caigut després que els governs de Cantàbria i Astúries denunciessin que els trens projectats per donar servei al seu territori no cabien pels túnels del nord del país. La ministra va fer plegar el titular de la prefectura d'Inspecció i Tecnologia de via d'Adif, a més del gerent dels trens de Cantàbria, pertanyent a Renfe. Tots dos, però, tenien previst abandonar els seus càrrecs ben aviat.
La polèmica va esclatar a principis d'aquest mes de febrer. El govern de Pedro Sánchez va reconèixer que una trentena de nous trens destinats a la xarxa de Rodalies de Cantàbria i Astúries no passaven pels túnels, perquè ningú no va calcular que eren massa grans. El mateix Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va admetre quin era el "problema": haver triat uns trens massa grans per a uns túnels que van ser construïts al segle XIX. El govern espanyol va assegurar que Renfe ja treballava amb el fabricant dels combois per disposar "al més aviat millor" de nous trens. Ara bé, des del primer moment ja es va saber que aquesta negligència provocaria un endarreriment d'uns 2 o 3 anys. A més, el contracte dels trens massa grans era de 258 milions d'euros, i havien de renovar la flota a Cantàbria i dissenyar trens nous a Astúries.
El secretari general de Transports va reconèixer que aquest contracte havia tingut "un problema relatiu a com hem de dimensionar aquests trens". En aquest sentit, va explicar que la línia de Feve és "molt especial" i que té túnels "més petits del que és habitual". El problema parteix de les mesures publicades a la declaració sobre la xarxa, que curiosament no contemplaven aquestes limitacions, i quan es va constatar el problema i es va comprovar que els trens no cabrien en determinats trams de la infraestructura es va aturar tot el procés d'inici de la fabricació.