La cadena de supermercats Aldi, en el punt de mira per catalanofòbia. Plataforma per la Llengua ha fet públic aquest divendres els casos de dues dones que van discriminades en establiments de la mateixa marca als municipis d'Inca, a Mallorca, i de Blanes, a la Selva, per adreçar-se en català. L'entitat que treballa per protegir l'ús de la llengua als territoris de parla catalana confia que amb aquesta acció s'aconsegueixi pressionar direcció d'Aldi perquè investigui els fets i es comprometi a respectar els drets dels consumidors catalanoparlants en tots els àmbits.
Els primers fets van passar el 21 de maig quan la clienta va demanar a un treballador del supermercat on podia trobar llegums, i, segons que relata l'afectada, ell va fer veure que no l'entenia reiteradament, tot i el seu esforç per fer-se entendre. Després que el reposador deixés anar alguna rialla per davall del nas, la consumidora va decidir anar-se'n cap a la caixa i sol·licitar el full de reclamacions, però la caixera li va demanar per quin motiu el volia i, quan li va explicar la situació, li va preguntar si no sabia parlar en castellà. La clienta li va dir que sí que en sabia, però que tenia dret de parlar en català. Finalment, la caixera va demanar a l'encarregat que li dugués el full de reclamacions. Després d'esperar, segons la clienta, una bona estona, l'encarregat no li va acabar donant el document i ella va dir que no podia perdre tot el matí al supermercat i que ja denunciaria els fets per altres vies.
Posteriorment, i ara fa un mes, va tenir lloc un segon cas el 8 de juny. En un establiment a Blanes, el consumidor denuncia que no només un treballador li va dir "no entenc res" quan ell s'hi va dirigir en català, sinó que una treballadora el va escarnir per parlar en català.
Imperatius legals
Plataforma per la Llengua també ha detectat que l'empresa no té el web en català i exclou la llengua a l'etiquetatge als seus productes de marca blanca, com l'obliga, en el cas de Catalunya, el Codi de consum. Aquí, a més, la normativa vigent estableix que l'empresa té l'obligació de garantir que els consumidors puguin ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que triïn, i fixa l'obligació que les dades d'etiquetatge, les instruccions, els embalatges i els manuals dels productes també siguin en català. En el cas de les Illes Balears, a diferència de Catalunya, la llei no obligui les empreses a atendre ni entendre en català, però sí que fixa el dret dels usuaris d'expressar-se en català als comerços. Precisament, al web d'Aldi es predica: "Tractem les persones com ens agradaria que ens tractessin a nosaltres, amb respecte i lleialtat".
El cas de Veritas, un precedent
Sense anar gaire lluny, fa només un parell de mesos Plataforma per la Llengua ja va denunciar el cas d'una altra cadena de supermercats, en aquest cas Veritas, que va acomiadar una treballadora d'un establiment de Puigcerdà per parlar en català amb els clients. L'entitat va publicar un àudio de la noia en el qual l'encarregat de l'establiment reconeix que l'han acomiadada per motius lingüístics després que dos treballadors de l'empresa es van fer passar per clients i es van queixar que la treballadora els responia en català amb l'argument alegal que ells s'hi havien adreçat en espanyol.