El CEO ha reconegut la sobrerepresentació d'ERC i ha intentat explicar-se. En un informe de 13 pàgines, el centre dirigit per Jordi Muñoz ha admès aquest dimecres que "l'enquesta electoral (publicada el 26 d'abril) presenta importants desviacions respecte del resultat final". En aquest sentit, ha atribuït les "desviacions" (errors) a la sobreestimació del vot als republicans (+8,3 punts) i la infraestimació del vot al PP (-3,47 punts). "Són les dues desviacions que queden clarament fora del marge d'error de l'enquesta", ha assenyalat, abans d'afegir que "el conjunt d'enquestes van sobreestimar ERC i infraestimar el PP, però la del CEO ho va fer més".
Recordem que el Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) va pronosticar que els republicans obtindrien entre 31 i 37 diputats amb un 20 o 24% dels vots, però que finalment els de Pere Aragonès només van aconseguir 20 escons i un 13,68% dels vots. L'error va ser de fins a 17 diputats i de fins a 10,3 punts, cosa que es tradueix en el fet que "l'enquesta electoral (del CEO) ha destacat per ser la que tenia una desviació típica més gran".
Hipòtesis sobre l'error del CEO
Així, el centre ha plantejat diverses hipòtesis per intentar explicar l'error. Pel que fa al treball de camp, el CEO assenyala la "selecció no representativa de telèfons" com a possible problema, així com el "biaix de patrocini": "El fet de mencionar la Generalitat de Catalunya com a organisme responsable de l'estudi pot afavorir la resposta de persones simpatitzants del partit o partits de govern". El centre no és capaç verificar sí alguna d'aquestes dues qüestions té a veure amb la sobrerepresentació, però sí que descarta que tingui res a veure amb la "desviació del record de vot".
També ha plantejat hipòtesis sobre els models d'estimació, rebutjant una altra vegada cap "error de mesura en el record de vot". Ara, el que sí que hi veu és un problema amb l'"assignació d'indecisos": "La sobreestimació d’ERC, que ja estava present abans de l’assignació d’indecisos, es va agreujar 2 punts i mig. (...) L’assignació d’indecisos en aquest cas no va tindre els efectes de millorar les estimacions, i de fet les va empitjorar. Possiblement és un efecte conjuntural pels efectes de la campanya, que van decantar una part important d’aquests indecisos en una direcció diferent a la que preveien els models".
Inflar les xifres d'ERC amb indecisos
És a dir, el CEO ha reconegut que van inflar les xifres dels republicans amb votants indecisos, la majoria dels quals "corresponien a antics votants d'ERC que dubtaven entre ERC i una altra opció, cosa que feia pensar que el resultat d'aquesta formació seria el més volàtil, potencialment". "Els nostres models d'assignació els van distribuir entre ERC i altres opcions, generant una sobreestimació del resultat d'ERC, ja que molt probablement la majoria d'aquests indecisos van acabar votant altres opcions", afegeix, abans de descartar també que el problema sigui d'"hipòtesi de participació".
Així doncs, el centre conclou dues vies de millora: per una banda, "apostar per una alternativa a l'enquesta telefònica", com podria ser l'enquesta presencial o el mostreig probabilístic i l'administració en línia com es fa en el panel ciutadà; i, per una altra, "avaluar les condicions en les que s'assignen indecisos per fer-les més restrictives i generar una estimació més conservadora, més semblant a la del vot declarat amb les ponderacions corresponents".