Canvi de rumb. La consellera de Drets Socials, Violant Cervera, ha comparegut aquest dimecres en comissió parlamentària per tal de donar explicacions per les informacions respecte a les contractacions i les possibles irregularitats en què s'ha vist immers el Consorci de Serveis Socials de Barcelona durant els darrers anys. La consellera ha admès que s'han produït, tot i que ha optat per una altra expressió per a referir-s'hi: en concret, ha parlat de "disfuncions, incidències i errors de procediment" en l'àmbit comptable per una "estructura fràgil en l'àmbit de la gestió". Tot plegat, arriba després que l'octubre passat la Sindicatura de Comptes i la Intervenció General de la Generalitat ja detectessin un seguit de contractacions irregulars i sobresous al Consorci dels Serveis Socials de Barcelona entre els anys 2014 a 2019 que arribarien a un global superior als 20 milions d’euros.
Malgrat això, Violant Cervera ha volgut centrar-se en la "nova etapa" que s'està obrint al Consorci i que té per objectiu superar aquests errors del passat. Així, ha afirmat que "la voluntat" de la conselleria és anar solucionant aquesta situació. D'aquesta manera es va actuar en la reunió del Consorci el novembre passat, en què es va acordar reforçar la plantilla del consorci, el nomenament d'una nova gerent amb més de 30 anys d'experiència, crear una gerència adjunta, reactivar el comitè directiu, reduir la temporalitat dels treballadors i estudiar la possibilitat d'una intervenció prèvia interna. També ha apostat perquè els directius del Consorci siguin alts funcionaris, i no càrrecs polítics com ha passat sovint, si bé ha remarcat que en el cas d'aquest òrgan la supervisió administrativa i econòmica és sempre a posteriori. "I, per tant, la única cosa que pot dir és si una contractació ha estat millor feta o pitjor feta".
Més enllà, la consellera també ha volgut destacar diverses fortaleses del Consorci de Serveis Socials, com ara l'experiència, l'actitud i la motivació dels seus treballadors, la predisposició per assumir noves tasques i el fet d'apropar els serveis socials al territori. "La convicció de les administracions consorciades ha de ser apostar per garantir que esdevinguin un instrument de governança eficaç, proximitat i que doni resposta als reptes socials de la ciutat de Barcelona, com l'envelliment, la vulnerabilitat i la infància en risc. Tot avançant l'atenció centrada en la persona i amb l'objectiu últim de la millora de la qualitat en l'atenció de les persones usuàries", ha afirmat.
El reclam dels partits
Des del PSC, la diputada Mónica Ríos ha considerat que l'explicació de la consellera ha estat "insuficient" i que el Consorci té mancances "estructurals", i que hi ha persones concretes com l'exgerent Joan Uribe que han hagut de pagar les conseqüències de les irregularitats. Per la seva banda, la cupaire Basha Changue ha remarcat que "un dels problemes estructurals és la mala praxi en la gestió". I pels Comuns, Jessica González ha defensat la necessitat d'impulsar instruments que regulin la contractació, evitin la privatització i permetin controlar l'activitat interna. Ciutadans ha aplaudit que la nova gerent no vingui d'un càrrec polític, i la ultradreta de Vox ha criticat que es tracta d'una mostra més de les corrupteles de la Generalitat.
20 de 22 expedients amb irregularitats
El Consorci de Serveis Socials de Barcelona és l'entitat que gestiona l'atenció a les persones més necessitades a la capital catalana i està participada per la Generalitat (60%) i l'Ajuntament de Barcelona (40%). Entre les seves tasques s’inclou la gestió dels centres on viuen menors tutelats, pisos per a dones víctimes de violència masclista i els seus fills, residències de persones amb discapacitat i centres de teràpia ocupacional. Dels 22 expedients analitzats per l'estudi sobre irregularitats, un total de 20, per valor de 22 milions d'euros, es van tramitar sense transparència i sense incloure la justificació legal d'aquesta exclusivitat. L'auditoria del síndic reflecteix també que el Consorci va fer contractes d'un any que es podien prorrogar a sis, incomplint la normativa de contractació perquè no es tenia en compte la naturalesa de la prestació i la necessitat de sotmetre periòdicament a licitació.