Ciutadans (Cs) és el partit que més gastarà a la campanya electoral del 21-D: 2,1 milions d'euros, mig milió més que la partida que va destinar als últims comicis autonòmics de 2015: 1.389.873 milions són per a l'organització de la campanya i 750.000 euros per a la tramesa de propaganda electoral. Se situa així per sobre d'ERC i el PP, que gastaran 1,8 milions en la propaganda electoral.
Més que al 2015
Els partits catalans tenen previst gastar 10,1 milions d'euros a la campanya de les eleccions catalanes que comença la matinada de dilluns a dimarts, el que suposa prop de mig milió d'euros més del que van gastar en els últims comicis autonòmics, de 2015. Segons dades facilitades pels partits, tots incrementen les seves partides menys el PP, que la redueix, i els pressupostos oscil·len entre els 430.000 euros (CUP) i els 2,1 milions (Cs); tots ells, lluny del límit de 3,9 milions d'euros que permet la llei a cada partit.
ERC renúncia als crèdits
ERC preveu finançar tota la campanya amb recursos propis i sense demanar crèdit (els responsables financers consideren que encara és aviat per confirmar que serà així) i calcula que, per cobrir les despeses sense generar dèficit, hauria d'aconseguir en els comicis 36 o 37 diputats. Els 1,8 milions del pressupost d'ERC es desglossen en 700.000 euros per a mailing i 1,1 milions per a la resta: creativitat (72.000); publicitat exterior (347.000); publicitat en mitjans (220.000); actes (230.000); relació amb la premsa (49.000); material (51.000): suport territorial (70.000); seguretat (15.000); imprevistos (30.000) i despeses financeres (16.000). A les eleccions catalanes de 2015, ERC es va presentar amb les sigles de la coalició JxSí amb un pressupost de campanya que va rondar els 3 milions d'euros, però cal tenir en compte que allà va ajuntar el seu múscul financer amb el de l'extinta CDC.
PP: igual pressupost, menors expectatives
Encara que en les últimes autonòmiques el PP només va obtenir el 8,5 % dels vots, i que es preveu que només tregui un 6,2% dels sufragis en aquestes votacions, gasta el mateix pressupost que ERC, que podria superar el 23,1% dels vots. Per al PP, que no ha desglossat la despesa per partides, el pressupost del 21-D suposa una reducció respecte a les eleccions autonòmiques de 2015, quan va destinar entorn de 2,4 milions d'euros. Al PP i a ERC els segueix el PSC, amb 1,7 milions d'euros, un 21% més que en les eleccions autonòmiques de 2015, finançats en part amb un crèdit bancari que s'espera liquidar amb els ingressos obtinguts per la representació aconseguida. El 72% del pressupost socialista es destinarà a publicitat, actes i accions al carrer; el 22% a material, contractacions i serveis, i el 6% a serveis generals i despeses financeres.
JuntsXCat recorre al crowdfunding
JuntsxCat destinarà 1,4 milions, que es finançaran amb la part proporcional de la subvenció electoral de JxSí que li correspon al PDeCAT i amb una campanya de crowdfunding que permet fer donatius a través de 'juntspercatalunya.cat'. Dels 1,4 milions, 1,3 es finançaran amb la part de les subvencions públiques que li correspon a la candidatura i la resta es calcula que la rebran en aportacions i donacions. Del pressupost de la candidatura que lidera Carles Puigdemont, un total de 800.000 euros es destinaran estrictament a la campanya i 600.000 més a la tramesa de propaganda electoral. Les despeses de campanya es divideixen en 75.000 euros per a publicitat en mitjans; 130.000 per a publicitat exterior; 180.000 per a actes públics; 173.000 per a creativitat i producció; 172.700 per a material de campanya i 101.300 per a d'altres despeses.
La CUP, els més modestos
En el cas dels comuns, el pressupost és de 790.335,34 euros --dels que 395.000 es destinen al 'mailing'--, una xifra que en les últimes eleccions de 2015 va ser de 450.000 euros. Per darrere dels comuns està el partit que gastarà menys, la CUP, que destinarà un total de 433.000 euros a la campanya electoral, 200.000 d'ells per a tramesa de propaganda: la xifra és superior a la de 2015, quan els 'cupaires' van gastar 400.000 euros en total. Ni la CUP ni els comuns no utilitzen crèdits bancaris per finançar les seves campanyes, i la formació que lidera Xavier Domènech es nodreix de microcrèdits de particulars i d'aportacions dels fons propis dels partits que formen la coalició.
Sense propaganda electoral única
La majoria del pressupost dels partits per a la campanya electoral es destina a la tramesa de propaganda electoral als votants, un sistema que des de fa anys es persegueix abaratir sense èxit. El Parlament va impulsar fa dues legislatures una iniciativa perquè tots els partits enviessin junts la seva propaganda electoral --utilitzant així un únic sobre i sufragant una sola tramesa--, però tampoc no es durà a terme aquest sistema en les eleccions del 21 de desembre. Les formacions no s'han posat d'acord per fer el que es coneix com un mailing únic, amb la qual cosa els catalans rebran al seu domicili propaganda electoral diferenciada de cada una de les formacions.