L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, proposa que les mesures adoptades per rebaixar el preu de la benzina també es repliquin en l'àmbit del transport públic. Per això llança la proposta per fer una "rebaixa important" de la T-Usual, el títol de transport més utilitzat actualment, concretament, un descompte del 50%, en declaracions a TV3. Així doncs, defensa que aquesta rebaixa s'hauria de fer durant tres mesos i s'hauria de replicar el model que altres països com Alemanya ja han adoptat davant les derivades de la crisi econòmica que ha provocat la guerra a Ucraïna.

La T-Usual té actualment un cost de 40 euros, i perquè arribés a costar-ne 20, s'hauria de fer amb l'entesa dels responsables del transport públic a través de l'Associació Metropolitana del Transport (ATM), amb el 50% de la Generalitat de Catalunya, el 25% de l'AMB i l'altre 25% de l'Ajuntament de Barcelona.

 

Tarifes actuals

Actualment, el bitllet senzill té un preu de 2,40 euros per a una zona; la T-Casual 11,35 euros; la T-Usual 40 euros; la T-Jove 80 euros; la T-Dia 10,50 euros; la T-Familiar 10 euros i la T-Grup 79,45 euros. En el cas de les famílies monoparentals o nombroses, la T-Usual costa 32 euros, la T-Jove 64, i la T-70/90 63,55 euros. Cal recordar que les tarifes estan congelades des del 2020, quan es va prendre la decisió de fixar-les després d’un any on es va experimentar una baixada dràstica de l’ús del transport públic a causa dels mesos de confinament generats per l’eclosió de la pandèmia del coronavirus.

Es desmarca dels Jocs: "A Barcelona no hi ha neu"

En paral·lel, Colau també ha demanat que els governs de Catalunya i l'Aragó "es tanquin els dies que faci falta i acordin un pacte per tirar endavant" la proposta dels Jocs d'Hivern. Per això, ha reiterat que l'Ajuntament de Barcelona es descarta de qualsevol polèmica: "No entraré aquí, no em pertoca i si Barcelona és l'últim escull, no ens poden traslladar la polèmica; no ho accepto". A més, també defensa que no es farà cap mena de consulta pública a la ciutadania, perquè aquests jocs "no implicarien noves infraestructures, sinó aprofitar les existents per a alguna prova i acollir l'obertura dels Jocs". Tot i que aquí, novament, també ha matisat que Barcelona pot servir per a la clausura. 

"Ens ho demana tothom des del primer dia, el Comitè Olímpic Espanyol ha demanat que sigui Barcelona pel prestigi internacional que té". Així s'ha referit sobre el valor que pot aportar Barcelona a una candidatura i Colau situa més la ciutat en un pols que han vingut a buscar i no pas en l'interès del seu consistori: "A Barcelona no hi ha neu i no en som la seu". L'única premissa que demana és que els Jocs siguin sostenibles i treballin amb discreció, "també amb la falta d'acord entre Esquerra i Junts". Tot i que ha agraït que divendres passat, des de Presidència, la van trucar per informar-la dels primers passos pactats.

"No serà la Copa del pelotazo"

L'altre gran esdeveniment que avui tocava avaluar era la Copa Amèrica, i Colau ha volgut treure rèdit polític en la comparativa amb els Jocs: "Aquí, precisament, sí que ha existit el diàleg i hem treballat amb discreció". I troba una altra diferència si mira el passat amb la Copa Amèrica que es va celebrar a la ciutat de València l'any 2007: "No som els del pelotazo, aquí les infraestructures ja existien i si era per un tema de diners, la Copa Amèrica tenia altres ciutats que aportaven molt més en aquest sentit". L'alcaldessa explica que l'Ajuntament ha posat 10 milions d'euros per la seva banda i el gran atractiu d'aquesta edició que se celebrarà el 2024 "és un port ciutat integrat dins la trama urbana i la gran tradició nàutica, especialment de vela". En aquesta edició hi haurà regata femenina i per a joves.