El caos dels últims dies a l’AP-7 ha tret el cap al Senat. Ha estat en la Comissió de Transports i arran d’una moció impulsada per Esquerra Republicana per reclamar a la Moncloa que es posi les piles amb la construcció del tercer carril de l’AP-7 entre l’Hospitalet de l’Infant i Amposta. Finalment, el text que s’ha aprovat incloïa retocs proposats pel Partit Popular i per Junts. Les últimes setmanes han estat marcades per múltiples talls que han afectat el seu pas per Sant Cugat per un accident, entre el Vendrell i Roda de Berà per un incendi d’un camió, a Vilafranca del Penedès per l’accident d’un camió que transportava porcs. Una de les reivindicacions és fruit d’una esmena del PP per instar el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible perquè “estableixi i faci públic” el “calendari per a la construcció” del tercer carril de manera que en un termini màxim de dos anys (48 mesos a comptar des que es va licitar la redacció del projecte, que va ser el 2023) l’obra estigui “conclosa” i el tercer carril en “servei o, si més no, executat el projecte majoritàriament”.

Així mateix, el text demana al ministeri encapçalat per Óscar Puente que “conclogui la tramitació” per a la construcció del tercer carril, que “aprovi la dotació pressupostària necessària per emprendre les obres” i que “es comprometi amb una data concreta per a la seva entrada en funcionament”. A més, demana a la Moncloa que “programi les obres necessàries i estableixi un calendari d’execució” per “millorar la seguretat de l’autopista AP7 en tota la seva extensió” i, a instàncies de Junts, reclama declarar l’AP-7 com a “via d’actuació prioritària pels riscos per a la seguretat que suposa la situació actual”.

En nom del PSC, el senador Manel de la Vega ha retret al PP que l’esmena sobre els 48 mesos és “poc realista” i “molt infantil”. “El plec de condicions d’una obra de 162 milions d’euros no es fa en dos dies. Dir que és realista és enganyar i prendre el pèl a la ciutadania de les Terres de l’Ebre”, ha esgrimit. I ha desaprovat el discurs “tan catastròfic” per part d’alguns partits que “no van invertir quan van tenir l’oportunitat”. Els socialistes també van registrar una esmena que es limitava a instar el govern espanyol a “continuar impulsant” el programa d’actuacions a les autopistes AP-2 i AP-7 per aconseguir una xarxa viària “més resilient, accessible, funcional i segura”.

ERC avisa que no acceptarà “cap excusa” per retardar l’obra

El senador d’ERC Jordi Gaseni ha lamentat que les comunicacions de les Terres de l’Ebre amb els “grans centres econòmics” són “insuficients i perilloses”, ha denunciat la falta d’infraestructures al sud de Catalunya i ha anticipat que els republicans estaran “a sobre” del Ministeri de Transports perquè “cap excusa no valgui per retardar l’obra” del tercer carril de l’AP-7 a Tarragona a la vista de “l’experiència empírica de com de difícil que és que els que manen executin obra a Catalunya”.

“Arriba un punt que l’autovia A-7 s’acaba i comença una carretera nacional i veus allà mateix dues centrals nuclears i una central de cicle combinat. Això vol dir que estàs a punt d’entrar al sud: no només el sud geogràfic, el sud com a concepte”, ha verbalitzat. “Les Terres de l’Ebre han estat desmesuradament solidàries amb el país i ve sent hora que [...] reclamem el que se’ns correspon en el punt on el corredor de la Mediterrània té més dificultats per l’estat de les infraestructures i la seva capacitat”, ha reblat.

Eduard Pujol denuncia un “inquietant esport d’aventura”

En nom de Junts, Eduard Pujol ha denunciat que viatjar de nord a sud de Catalunya per l’AP-7 s’ha convertit en un “inquietant esport d’aventura” i ha subratllat que els catalans no poden viure “eternament col·lapsats”. “No hi ha cap societat que pugui resistir la injustícia i el maltractament eterns. Senyories, el col·lapse de l’AP-7 no pot ser el sistema, no pot ser la norma”, ha afegit. “Malgrat que alguns de vostès tenen una imatge utòpica, tòpica i falsa de Catalunya, la veritat és que la realitat és molt diferent: si parlem de carreteres, a Catalunya van mal dades”, ha insistit Pujol, que ha reprovat que el ministre de Transports, Óscar Puente, porti uns dies “molt callat”. “Per anar del sud al nord de Catalunya, qualsevol català mínimament informat sap que és impossible recórrer aquesta distància sense trobar cues i col·lapses, la qüestió és saber on quedaràs aturat”, ha conclòs.

Així mateix, Junts va presentar una esmena en la qual també demanava “accelerar la redacció, adjudicació i execució” de la construcció del quart carril de l’AP-7 entre el Penedès i Martorell incloent les noves sortides Centre i Nord a Vilafranca del Penedès. Tanmateix, ERC ha rebutjat la modificació al·legant que això s’hauria d’articular a través d’una iniciativa nova i a part.

El PP aprofita per arremetre contra la condonació del deute i el traspàs en immigració

Per part del PP, José Manuel Hernando ha aprofitat per disparar a tort i a dret. “Quan un tracta d’infraestructures amb aquest govern, el primer que ha de tenir en compte és que el diable no només està en els detalls, sinó sobretot en els terminis desorbitats i interminables”, ha avisat. I ha arremès contra els republicans: “Pot ser que el govern espanyol hagi enganyat Esquerra, la qual cosa no és forassenyada. O bé pot ser que el PSOE i el govern espanyol, amb la complicitat d’Esquerra, estiguin enganyant els catalans per intentar emmascarar el fracàs dels seus acords”.

“Estic convençut que vostès, des d’Esquerra Republicana, poden fer-ho molt millor. Han estat capaços de treure-li a aquest govern captiu una obscena condonació de deute de 17.000 milions d’euros en benefici d’una Generalitat elefantíaca, insuficient, ineficient i ineficaç”, ha arguït el senador popular. I ha utilitzat la seva intervenció per posar en dubte la política d’aliances dels socialistes amb els republicans (i Junts), amb certa confusió: “Em diu que no són capaços d’aconseguir que el govern espanyol obri un tercer carril en l’AP-7 catatònica? No em crec que no pugui apressar-li a un govern que és capaç, per sobreviure, d’assumir impúdicament que Catalunya es converteixi a la primera regió d’Espanya amb competències legals per practicar la xenofòbia i l’enginyeria social amb els immigrants”. “És a les carreteres de Catalunya on ens agradaria que es dotessin els set vots que necessita Sánchez per mantenir-se a la seva poltrona i no la timba de pòquer que s’estan jugant a la Moncloa”, ha conclòs.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!