Milers de docents del País Valencià han anat a la vaga aquest dijous, convocats per la Plataforma en Defensa de l’Ensenyament públic, en resposta a la proposició de llei educativa que impulsa el govern del PP i Vox. La mobilització dels professors de l’ensenyament públic es concentraran durant el matí en diferents poblacions del país, i cap al vespre estan previstes tres manifestacions que es preveuen multitudinàries, a Alacant, València i Castelló de la Plana. Les raons que els han portat a la vaga es podrien resumir en “sí al valencià, no a les retallades, millores de les condicions laborals i no al districte únic segregador”. Però el que més inflama els docents és la pretensió de la proposta de llei, batejada per PP i Vox com “llei de llibertat educativa”, perquè les famílies triïn directament la llengua amb què volen que els seus fills rebin les assignatures als centres d’ensenyament, el que consideren que arraconaria el valencià en les escoles i instituts. “Aquesta proposició comporta una modificació profunda del sistema educatiu valencià i, en concret, del tractament que hi rep la llengua pròpia i oficial del país”, asseguren les entitats que donen suport a la vaga.

Suport massiu de món educatiu

La plataforma en Defensa de l’Ensenyament públic aplega entitats representatives del món sindical, docent, estudiantils i veïnals del País Valencià, que han convocat la vaga en rebuig de la llei i tot el que comporta. D’una banda, rebutgen les “polítiques de foment de la privatització i desmantellament de la xarxa pública” que consideren que està promovent el PP i Vox des del Consell, per “potenciar la concertada en detriment de la pública”, per retallar “l’oferta a les Escoles Oficial d’Idiomes” o per recuperar el “districte únic segregador”. També exigeixen la millora de les condicions laborals del professorat, a través de mesures com la reducció de les ràtios, l’eliminació de la burocràcia o les reduccions de jornada als majors de 55 anys, i també protesten contra “la llei d’arraconament del valencià”, en contra "de l’evidència científica, que recomana programar “més del 50% en la llengua minoritzada per arribar a la igualtat lingüística”. 

Carta oberta d'Escola Valenciana

Escola Valenciana va enviar una carta oberta als activistes de l’entitat i al conjunt de la ciutadania per fer una crida a participar en les mobilitzacions d’aquest dijous explicant tots els arguments per defensar la vaga. Entenen que la llei de PP i Vox “obvia la situació de recessió lingüística del valencià i no garanteix un ensenyament equitatiu en els idiomes oficials del nostre territori, com estableix la LUEV (Llei d’Ús i Ensenyament del valencià)”. Per tant, “les vulneracions lingüístiques augmentaran perquè no promou el dret i el deure de la ciutadania a conèixer i usar el valencià en els àmbits públics i privats”. Critiquen que la nova llei “fragmenta encara més els entorns sociolingüístics de la ciutadania” i que “discrimina l’alumnat de les zones castellanoparlants a l’hora d’adquirir el coneixement adequat del valencià”. Alhora, la llei “tampoc no afavoreix les zones de predomini lingüístic valencià, on la diferència de temps lectiu vehiculat en les dues llengües no podrà superar el 20%” i, “de fet, hi haurà alumnat obligat a cursar en un programa amb llengua base distinta a l’escollida si el centre triat no té un mínim de demanda”. Escola Valenciana demana omplir els carrers “perquè el nostre patrimoni cultural i lingüístic perilla, perquè volen pervertir l’escola com a espai de llibertat i acolliment i perquè cal protegir els drets del nostre alumnat i dels nostres fills”.

El manifest de la Plataforma, que ja compta amb més de 3.000 adhesions, subratlla que “Per a nosaltres, la ‘llibertat educativa’ és la que es caracteritza per l’absència de dominació d’una llengua sobre l’altra i la proposició de llei que proposa PP-VOX agreuja encara més la situació de bilingüisme asimètric que patim al nostre territori. Ara per ara, i després de més de 40 anys d’aplicació de la LUEV, continuem observant casos d’un inacceptable maltractament dels drets de les persones al coneixement i l’aprenentatge en la nostra llengua. La capacitació per a ”utilitzar, oralment i per escrit, el valencià en igualtat amb el castellà qualsevol que hagi estat la llengua habitual en iniciar els estudis” és un dret que ha d’estar garantit a tot l’alumnat tal com prescriu la LUEV.

 

Complexitats tècniques

D’altra banda, la Plataforma també subratlla les complexitats tècniques que implicaria aquesta llei en l’organització dels centres, en tant que “es podria donar el cas que en un centre amb una sola línia hi hagi llengües vehiculars diferents en cada curs, i això farà molt difícil la gestió del plurilingüisme a les aules i que els centres educatius puguen consolidar projectes pedagògics compromesos amb la normalització del valencià”. I recorden que la llibertat d’elecció de les famílies “no és un bé en si mateix: és responsabilitat de l’administració educativa garantir el dret de la població a rebre un ensenyament de qualitat”.