Nou compromís raquític del govern espanyol per millorar el servei de Rodalies. El Departament de Territori i el Ministeri de Transports han pactat aquest dimecres doblar la freqüència de trens de Rodalies a Lleida abans que acabi l’any. Així ho ha informat la consellera Ester Capella després d’haver mantingut una reunió a Madrid amb la ministra Raquel Sánchez. La cap del departament ha assenyalat que en la trobada no s’ha abordat el traspàs integral de Rodalies, si bé aquesta negociació “anirà per unes altres vies i horitzons”, en referència a poder-ho negociar en una possible investidura de Pedro Sánchez com a president del govern espanyol. “L’ordre del dia d’aquesta reunió” era un altre, ha dit.
Capella ha assegurat en aquesta roda de premsa —que ha començat amb dues hores de retard— que tots dos executius han acordat fer més “transparents” les comunicacions entre els governs en cas que hi hagi incidències a Rodalies, independentment de qui tingui les competències. Cal recordar que el passat mes de maig es va produir una avaria molt important a Gavà i va ser molt complicat rebre informacions clares per part d’Adif sobre què havia passat exactament.
La consellera no ha entrat a valorar si doblar la freqüència de trens a Lleida és suficient o insuficient per afirmar que ja hi haurà un bon servei de trens en aquest punt del territori català. Ha opinat, paral·lelament, que és una evident “millora”. Es tracta de l’R12, la línia que va de Lleida a Cervera i de Cervera a Manresa, i suposarà dos milions d’euros anuals que aniran a càrrec de la Generalitat.
Pel que fa a habitatge, hi ha hagut un punt de desavinença entre els dos executius. No hi ha hagut entesa sobre el topall del preu del lloguer. Capella ha assenyalat que hi ha hagut un xoc perquè el ministeri aposta per un índex homogeni per a tot l’Estat, mentre que el Govern aposta per un de propi. Malgrat això, tots dos executius han coincidit en la “necessitat d’ampliar el parc públic”. “Hem reclamat que quan identifiquem habitatge per poder destinar a lloguer assequible ens tractin com a administració pública i no com el primer que passa pel carrer”, ha etzibat Ester Capella.
La Generalitat va demanar reunir-se amb el Ministeri de Transports després de les greus incidències de Rodalies a Gavà d’aquest estiu. En la reunió d’aquest dimecres, estava previst que s’abordés l’estat dels convenis pendents de signatura perquè Catalunya pugui rebre els 914 milions d’euros associats a les encomanes de gestió per executar les obres de millora de l’eix pirinenc, l’N-260. I també per tractar les relacionades amb la pacificació de l’N-II i els nous accessos de la C-32 al Maresme; les dels nous accessos a l’AP-7 i l’AP-2.
El Govern també tenia previst abordar els dos intercanviadors ferroviaris entre la línia del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’R8 de Rodalies Renfe a Volpelleres i l’Hospital General; així com la publicació per part del ministeri de les àrees tenses que l’executiu català ha declarat per poder aplicar la contenció dels lloguers que preveu la llei espanyola de l’habitatge.
Cal recordar que la Generalitat ja va enviar quines havien de ser, a parer seu, aquestes àrees tensades, però cal que el govern espanyol doni el seu vistiplau. Un cop rebuda aquesta llum verda, també cal tenir un índex de referència del preu del lloguer, que encara s’està dissenyant.