“Revertir de manera immediata els actuals compromisos de puntualitat i devolucions de Renfe, restablint els existents abans del passat 1 de juliol perquè ha suposat un empitjorament per als usuaris dels serveis públics ferroviaris”. És la petició meridianament clara que ha aprovat el ple del Congrés amb el suport del PP (que va impulsar la iniciativa), Vox i ERC i l’abstenció de Junts, Bildu i el PNB. És una iniciativa simbòlica i sense caràcter vinculant que vol marcar el rumb al govern espanyol. S'ha aprovat per 183 vots a favor, 144 en contra i 19 abstencions. I és que el passat 1 de juliol Renfe va modificar el seu compromís de puntualitat i va deixar d’indemnitzar els retards de 15 minuts dels trens AVE. Abans del canvi, retornava el 50% del preu del bitllet si hi havia un retard d’un quart d’hora i el 100% de l’import quan era d’una hora. Ara la indemnització és del 50% en retards de 60 minuts i del 100% en demores de més de 90 minuts. I la cambra baixa insta el Ministeri de Transports a revertir aquests canvis.
A més, el Congrés (per 330 vots a favor i tretze abstencions, de Junts i de Bildu) demana al govern espanyol que adopti “totes les mesures necessàries per millorar els serveis públics ferroviaris” actuant sobre les infraestructures i sobre els trens per “reduir dràsticament les nombroses incidències que s’han anat produint”. La cambra baixa (amb el suport del PP i Vox i l'abstenció de Junts) també llença un dard al ministre de Transport, Óscar Puente, i li exigeix que “comenci a gestionar de manera real i efectiva els serveis i infraestructures públiques ferroviàries en benefici dels usuaris, que pateixen un permanent caos ferroviari per la gravetat de les incidències i pel tarannà del ministre”.
Junts i ERC recorden els retards de Rodalies i reclamen més “fiabilitat, puntualitat i eficiència” a l'alta velocitat
Durant el debat de la iniciativa, l'independentisme va tornar a lamentar els freqüents retards a Rodalies. “El caos real són les Rodalies, ho sap tothom”, va recordar Isidre Gavín (Junts). Des d'ERC, Inés Granollers va reivindicar que “parlar de temps perdut en vies ferroviàries és parlar del temps que perden cada dia a causa de les interrupcions i retards a les línies de Rodalies”, un temps que “es podria dedicar als familiars, a la formació o al descans i que es veu robat per un servei deficient”.
En la seva intervenció, Isidre Gavín va lamentar que l'alta velocitat, que “ha estat la prioritat absoluta de les inversions durant molts anys”, està “perdent fiabilitat i puntualitat”. El diputat juntaire va criticar que Renfe estigui “més preocupada a tancar números” que a “donar un bon servei” i va esgrimir que la decisió “absolutament equivocada” de rebaixar el compromís de puntualitat té diferents lectures: que “reconeixen que el servei està empitjorant i llencen la tovallola amb un missatge d'impotència i incapacitat”, que “no estan disposats a millorar el servei respecte a la competència” o que “pretenen igualar-se per sota als seus competidors” (Iryo i Ouigo). “Fer això sense donar cap explicació en un moment d'empitjorament del servei” transmet la sensació generalitzada a la ciutadania que els operadors públics “no pensen en l'interès general”, va concloure.
Per la seva banda, Inés Granollers va denunciar que encara s'arrosseguen les conseqüències del “deteriorament” de les vies de tren de l'alta velocitat del govern de Mariano Rajoy. La diputada republicana va reclamar que l'alta velocitat ha de tenir una “puntualitat extrema” i va posar en relleu que una “societat moderna” ha de “garantir que el transport públic sigui eficient i fiable”. “L'estat hauria d'assumir la millora de les infraestructures i la compensació del temps perdut”, va concloure.