El Consell d'Estat, un organisme consultiu, recomana atribuir a l'Administració General de l'Estat el "control global" de l'activitat dels organismes acreditats per a la intermediació entre les famílies adoptants i els països d'origen del menor que serà adoptat. Així ho aconsella en el seu dictamen sobre el Reial Decret que desplega el reglament d'Adopció Internacional.
Això implicaria que els ens públics i privats acreditats per entitats públiques autonòmiques haurien de sol·licitar una nova acreditació, "d'abast nacional", davant de la Direcció General de Serveis per a les Famílies i la Infantesa.
El nou Reglament d'Adopcions Internacionals entrarà en vigor el proper 4 de juliol, després de la seva publicació dimarts passat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
En el dictamen del Consell d'Estat sobre aquest Reial Decret, aquest basa la seva recomanació en el fet que l'adopció internacional afecta a menors que resideixen habitualment a l'estranger i al qual "el principi de territorialitat que resulta inherent a l'Estat de les Autonomies exigeix que les competències autonòmiques tinguin per objecte fenòmens, situacions o relacions establertes al territori de la comunitat".
"Aquest Alt Cos Consultiu entén que seria aconsellable que, mitjançant l'oportuna reforma legal, l'Administració General de l'Estat assumís el seguiment i control de l'activitat que els organismes acreditats exerceixen dins i fora del territori nacional", subratlla en el dictamen.
En tot cas, en línies generals, el Consell d'Estat fa una valoració "positiva" del Reial Decret "en la mesura que separa les funcions" que, en matèria d'adopció internacional, corresponen a la Direcció General de Serveis per a les Famílies i la Infantesa del Ministeri de Sanitat; les entitats públiques designades per les comunitats autònomes; la Comissió Delegada de Serveis Socials del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència; la Comissió Tècnica de Seguiment i Control; el Ministeri d'Afers Estrangers, i els organismes acreditats.
Això possibilita, segons apunta, l'aplicació de les novetats legislatives que en aquest àmbit va introduir la Llei de 2015 de modificació del sistema de protecció a la infantesa i a l'adolescència, en especial, "la centralització del sistema d'acreditació dels organismes interessats en la intermediació en adopció internacional".
Estima el Consell d'Estat, en aquest sentit, que l'assumpció per part de l'Estat de la competència per acreditar els organismes interessats en la intermediació en adopció internacional constitueix "una mesura de política legislativa absolutament respectuosa amb el règim constitucional i estatutari de distribució de competències entre l'Estat i les comunitats autònomes".
El menor, més ben protegit per l'Estat
A més, considera que tindrà un efecte "molt positiu" sobre la qualitat del servei prestat a les persones que s'ofereixen a l'adopció a Espanya i sobre la protecció de l'interès superior del menor estranger susceptible de ser adoptat.
Segons apunta la Memòria del Reial Decret, l'adopció internacional ha experimentat en els últims anys "profundes transformacions" que han vingut motivades per la priorització de la tutela dels menors en situació de desemparament dins del territori dels seus respectius països d'origen i que han provocat "un considerable desequilibri" entre el nombre d'organismes acreditats (39), el nombre d'expedients en espera de rebre una assignació (6.539 a 31 de desembre de 2016) i el nombre d'adopcions constituïdes (567 durant l'any 2016).
En el marc d'aquesta nova realitat, el Consell d'Estat explicita que resulta "imprescindible" reduir el nombre d'organismes acreditats actualment existents a fi d'assegurar la seva viabilitat i "garantir una bona fi dels expedients que tramitin, evitant situacions traumàtiques en les quals la imminència de la fallida pugui empènyer-los a buscar recursos econòmics per vies no permeses".
El Consell d'Estat apunta que l'Administració General de l'Estat, des de la seva posició de "centralitat", disposa d'informació global sobre el nombre total d'oferiments per a l'adopció que es produeixen al territori espanyoll i sobre el nombre total d'adopcions que es constitueixen en cada Estat estranger, "el que la converteix en l'entitat del sistema administratiu espanyol més ben situada per dur a terme aquesta tasca de reducció sota el principi d'igualtat i no discriminació".
En aquesta línia, el Consell d'Estat crida l'atenció sobre les "disfuncionalitats" a què eventualment pot donar lloc el sistema dual de control i seguiment de l'activitat dels organismes acreditats implementat per la Llei de 2015, ja que "les funcions que aquests organismes exerceixen al territori nacional i a l'estranger es troben tan íntimament relacionades entre si que la seva separació pot mostrar-se, en ocasions, artificiosa i de difícil execució".