Quaranta-tres anys després de la primera obertura a València i dinou anys més tard d'instal·lar-se a Catalunya, els supermercats Consum han tirat pel dret i han deixat d'etiquetar en català els seus productes de marca blanca.
L'empresa ho ha justificat amb l'argument que són "presents a sis comunitats; optem, per tant, per etiquetar els productes en castellà, però mantenim la resta de comunicacions amb els socis-clients en la seva llengua". Ho han comunicat després que un usuari es queixés a Twitter del fet que la cadena hagués començat a etiquetar només en castellà. "Una mala notícia", lamentava l'usuari.
Malgrat que encara es pot accedir al seu web en català, castellà i anglès, Consum ha volgut deixar d'oferir els seus productes en català, sense donar més explicacions que el fet d'estar repartits per diversos territoris de l'Estat espanyol.
Ara bé. Tot i tenir encara tota la web també en català, les explicacions i ofertes dels productes que anuncien a la pàgina principal ja surten només en castellà.
Sembla, però, que la iniciativa no els sortirà gens barata perquè no fa ni 24 hores que ha començat a córrer la veu que ja desenes i desenes de clients han assegurat que deixaran de comprar en aquests establiments.
Comença el boicot?
Segons es pot llegir al seu propi web, els valors de Consum són "escoltar el client, els treballadors, els proveïdors i el nostre entorn, aportar productes, formació, informació, benestar, desenvolupament i sostenibilitat i responsabilitzar-se amb compromís, honestedat i respecte".
Ara bé. Després de rebre la tira de queixes respecte al canvi de criteri a l'hora d'etiquetar, s'han escudat en el raonament que treballen a diferents territoris de tot Espanya i, de moment, no es veu que tinguin cap intenció de recolar i "escoltar el client".
Segurament per això, molts d'ells ja han mostrat els seus dubtes sobre si seguir comprant en aquest establiment, o bé replantejar-se un canvi de supermercat.
D'altres, més convençuts, han assegurat que "des d'avui mateix" deixaran de comprar. I no només això. També els han avisat que "farem promoció activa perquè les amistats i els veïns tampoc no hi comprin".
Alguns els han preguntat que per què no etiqueten en les dues llengües i també els han advertit que canvien de supermercat.
Hi ha hagut qui els ha volgut recordar que "molts productes etiqueten en portuguès, àrab, anglès, euskera, sense problema".
Altres usuaris ja han puntualitzat més i han donat alternatives a aquest supermercat anunciant-ne d'altres que etiqueten en, per exemple, català, castellà i euskera.
Precisament per això, molts han lamentat que això és "decebedor".
L'usuari que ho ha denunciat els ha preguntat, llavors, si no "és possible mantenir també la retolació en la seva llengua pròpia", però no han respost a la pregunta i s'han limitat a repetir l'enumeració dels territoris on hi tenen establiments.
Davant d'aquesta resposta, els ha tornat a preguntar sobre quin és el problema i els ha fet qüestionar-se si això "molestarà" els clients dels altres territoris.
Consum, però, ja no ha tornat a respondre més.