L’advocat de Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, ha respost a través del seu compte a la xarxa X una insinuació que ha deixat anar el senador del PSC Gabriel Colomé, a través de la mateixa xarxa social, sobre la motivació política que podria haver-hi darrere del robatori de coure que ha provocat la paralització de Rodalies en la jornada electoral i que es pogués tractar d'un acte de sabotatge. “Robatori de coure que col·lapsa la xarxa ferroviària en dia electoral. Robatori? Curiós. Sembla una altra cosa. A qui beneficia?”, es pregunta el senador socialista. Gonzalo Boye, però, ha respost de manera directa i contundent: “Fa anys que fan una gestió deplorable per ara caure en teories conspiratòries o conspiranoiques… En fi”, ha dit l’advocat, que no deixa passar una a les xarxes socials. Ni el PSC, ni el cap de llista del partit socialista a les eleccions a Catalunya 2024, Salvador Illa, ni el govern socialista de Pedro Sánchez, s'han pronunciat públicament sobre una incidència greu que ha afectat la mobilitat de molts ciutadans en una jornada electoral clau per al futur de Catalunya.
🔴 Incidències a Rodalies avui, directe | Última hora de les línies afectades
Llevan años con una gestión deplorable como para ahora caer en teorías conspiratorias o conspiranoicas... en fin https://t.co/F8Yzy89JMc
— Gonzalo Boye (@boye_g) May 12, 2024
Durant tot el matí, des que s’ha conegut aquest nou episodi delictiu que ha tornat a paralitzar la xarxa de Rodalies de Renfe, ha circulat per les xarxes socials i en alguns mitjans de comunicació la possibilitat que el robatori pogués tenir una motivació política i no econòmica, com és habitual en el robatori d’un material que té un alt preu en el mercat que és molt fàcil de robar en obres, empreses i instal·lacions ferroviàries. Els Mossos d’Esquadra, però, estan investigant aquest delicte com un robatori amb força i no tenen cap indici que es pugui tractar d’un sabotatge. La sostracció de cable s’ha produït en un punt crític que ha provocat una sobretensió que ha originat uns incendis que han malmès la instal·lació d’electrificació a Montcada-Bifurcació, que han afectat el sistema de senyalització i d’enclavaments i han paralitzat la major part de la xarxa de Rodalies.
Els números no enganyen
El cert és que aquest nou cas de robatori torna a posar en evidència les carències d’una xarxa que fa anys que pateix les incidències repetides i constants (no hi ha setmana que no es conegui alguna afectació) a causa de les avaries per manca de manteniment, com el trencament de les catenàries, obres, robatoris de coure, vandalisme o també conflictes laborals. Els números no enganyen, i la comparativa entre les incidències que afecten la xarxa de Rodalies i de Renfe i les de Ferrocarrils de la Generalitat, no deixen en gaire bon lloc les instal·lacions que depenen del govern central. En el darrer any, a la xarxa d’Adif s’han produït 184 incidents per cada 1.000 quilòmetres de via, mentre que a la xarxa de FGC hi ha hagut 29 incidents per cada 1.000 quilòmetres. A la xarxa d’Adif, de 290 incidents en el darrer any, el 41% han afectat la circulació de trens, mentre que la xarxa gestionada per la Generalitat, de 16 incidents el darrer any, 5 han afectat la circulació. Els Catalans, com coneixen molts usuaris els trens de la xarxa de FGC, no són víctimes de tants robatoris perquè les seves instal·lacions són més modernes, i segures, tot i que les dimensions de la xarxa són molt diferents.