La televisió France3 ha descobert per què el coronavirus s'ha comportat de forma més virulenta a Catalunya que a la regió d'Occitània. La televisió ha recordat que Catalunya té 7,5 milions d'habitants, mentre que la regió d'Occitània just a l'altre costat de la frontera (i que inclou la Catalunya Nord) en té quasi 6 milions. Però mentre que Catalunya ha registrat 10.700 morts, la regió occitana només n'ha comptabilitzat 424.

Per què aquesta gran diferència en les dades? La televisió francesa ha entrevistat diversos experts i coincideixen que la clau és l'alta densitat de població de Catalunya, i l'alta connexió internacional.

"Un dels primers factors que expliquen aquesta diferència podria ser el de la densitat de població. El coronavirus es desenvolupa amb més facilitat en zones on aquesta densitat és més elevada, com a Catalunya", indica. "Mentre que Occitània té una superfície de 72.700 km2 (més del doble que la de Catalunya amb els seus 32.000 km2), la densitat de població és de 80 habitants/km2 contra els 239 habitants/km2 de Catalunya", afegeix.

El geògraf i professor de la Universitat de Perpinyà Joan Becat no nega aquest fet, però apunta que n'hi ha més. Recorda que "les dues ciutats més afectades pel coronavirus a Espanya són Madrid i Barcelona. Però la densitat de població no és suficient per explicar una elevada taxa de mortalitat".

Captura de pantalla 2020 05 06 a les 18.29.48

France3 apunta que també hi té relació l'alta connectivitat de Barcelona a nivell internacional, i cita en aquest sentit unes declaracions del professor de farmacoepidemiologia de la Universitat d'Oxford, Dani Prieto-Alhambra, a RAC1, on afirmava que no s'havia tingut prou en compte "les connexions que té Catalunya amb tot el món". Recorda que Barcelona és la 6 ciutat més visitada d'Europa.

France3 en canvi reconeix que cap dels especialistes indica que la concentració del Consell per la República a Perpinyà el 29 de febrer, abans que s'adoptessin mesures d'alarma, hagi contribuit a difondre el coronavirus. I recorda que una setmana després, el 8 de març, es van celebrar les manifestacions feministes, i a Madrid també va tenir lloc una assemblea del partit ultra Vox.

La regió d'Occitània va ser impulsada per Manuel Valls quan era ministre de l'Interior, i va unificar les anteriors regions del Llenguadoc-Rosselló i del Migdia-Pirineus. La nova regió va eliminar tota referència a la Catalunya Nord o al Rosselló, malgrat el malestar que això va crear a Perpinyà.