Arriba final d'any i amb ell el moment en què es fixa el preu del transport públic pels següents dotze mesos. Aquest dijous, al Parlament, s'ha produït una imatge poc habitual ja que els vuit partits amb representació a l'hemicicle han votat a favor de mantenir la rebaixa del transport públic fins a finals del 2025. És a dir, que la T-Jove (títol vàlid fins als 30 anys i amb viatges il·limitats durant 90 dies) continuï costant 42,60 i la T-Usual (targeta amb viatges il·limitats durant un mes) 21,35. Concretament, s'ha aprovat un punt de la moció presentada pels comuns que demana mantenir aquesta rebaixa, també garantir el transport gratuït per menors de setze anys a tota Catalunya i desenvolupar un sistema de targeta única, amb tarifa plana i assequible.
Els descomptes pengen d'un fil
Ara bé, de què depèn que es mantinguin els descomptes en les targetes de transports? No només del Govern de Catalunya, en el cas que aquest finalment faci el que li ha demanat el Parlament per unanimitat, inclosos els diputats del PSC, entre els quals el mateix Salvador Illa i la consellera de Territori, Sílvia Paneque. El descompte del 50% arriba per dues vies. Per un costat, el govern espanyol ha finançat la gratuïtat dels abonaments de Renfe i un 30% d'aquesta rebaixa. A hores d'ara, tot i que no està aprovat pel consell de ministres, sembla molt complicat que aquest es pugui mantenir, segons les declaracions que ha fet el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente. A finals d'octubre va avançar que el descompte no es mantindria a partir del mes de gener. Es van començar a aplicar el 2022 com a resposta a la crisi energètica i a la inflació desmesurada. Amb tot el ministre va assegurar en seu parlamentaria que els usuaris no es quedarien desemparats i que s'aplicarien mesures per col·lectius vulnerables, joves i usuaris freqüents. Quines? Encara és una incògnita.
Per altra banda, el 20% restant dels descomptes són a càrrec de l'Autoritat del Transport Metropolità (consorci format pel Govern (51%) i les administracions locals). I tampoc no han arribat bones notícies en els últims dies des d'aquest ens que facin pensar que mantindran la rebaixa. El secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal, i la directora general, Susi López, en un acte de la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (FECAV) han assegurat que el cost d'aquesta rebaixa és "inassumible". Amb tot, Nadal va afegir que els agradaria mantenir les bonificacions d'alguna manera, com podria ser una bonificació inferior o, com ja ha apuntat anteriorment la consellera de Territori, Sílvia Paneque: en funció de la renda dels usuaris, una ajuda a qui ho necessiti més i no de manera indiscriminada.