L'estiu és temps de vacances, sol i platja, però en els darrers anys tot això s'ha vist afectat per la massificació turística en molts indrets de Catalunya. Per aquest motiu, la CUP ha publicat un espot per denunciar les seves conseqüències, com poden ser la pujada dels preus del lloguer o la precarietat laboral. En un vídeo que dura poc més de dos minuts, titulat 'Això no és un estiu d'anunci', presenten una paròdia dels anuncis de l'estiu, com el que presenta cada any Estrella Damm i que és conegut també per ser la cançó de l'estiu. En el cas d'aquest anunci, una noia viu en primera persona els resultats del model turístic actual.
La protagonista, interpretada per Laura Porta, viu a Barcelona, i mentre revisa apartaments veu que tots estan per sobre dels mil euros. Quan comença les seves vacances contacta amb un amic, l'actor Jaume Madaula, per anar-lo a veure i passar uns dies fora de la ciutat, mentre li comenta que "A Barcelona no s'hi pot estar, està ple de 'guiris' a tot arreu". L'anunci va exposant situacions en conseqüència de la turistització, com són la precarietat laboral del sector de la restauració, la massificació d'espais naturals o la vulneració del dret a ser atès en català. L'espot està acompanyat per la cançó "Hoteles, sol y playa" de la mallorquina Maria Jaume, interpretada per ella mateixa i Pau Debon, cantant d'Antònia Font. Aquesta cançó forma part del darrer disc de la cantant, anomenat Nostàlgia Airlines, i que també aborda la problemàtica del turisme a les Balears.
Aquest espot s'emmarca en la campanya de la CUP 'No som un souvenir', on els anticapitalistes volen posar el focus en les repercussions del model turístic actual. La seva líder al parlament, Laia Estrada, ha publicat un tweet en resposta a l'espot, on assenyala que els elements que es poden veure al vídeo són la conseqüència d'un "problema de turistificació dels nostres municipis", a base de què "uns pocs fan molt de negoci".
La formació anticapitalista busca posar l'alerta amb aquest anunci, en què Catalunya es troba immersa en "un procés de substitució d'habitatge residencial per apartaments turístics, que repercuteixen directament en l'increment del lloguer de temporada i el preu de l'habitatge". També volen posar èmfasi en la precarietat del sector en l'àmbit laboral que "ofereix salaris baixos i un alt grau de rotació i temporalitat". Així mateix, des de la CUP alerten de "l'encariment del cost de la vida" a causa del major poder adquisitiu dels visitants, ja que asseguren que "l'economia s'enfoca no cap als locals sinó cap als turistes, provocant l'expulsió del veïnat dels seus barris, pobles i ciutats".
Per fer front a aquesta situació, els cupaires proposen "una regulació integral de l'habitatge, apostar pel decreixement turístic progressiu i planificat, recol·locant la majoria dels llocs de treball en sectors estratègics". També "eliminar els privilegis de les empreses turístiques i destinar els diners de promoció del turisme a la promoció de sectors productius". Finalment, reclamen "potenciar el turisme intern i de proximitat", mentre s'impulsa el català a la feina, "establint el dret a aprendre el català en horari laboral costejat per l'empresa".
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!