La Candidatura d'Unitat Popular (CUP) ha mostrat el rebuig a l'acord entre l'Estat i la Generalitat per l'ampliació de la pista de l'aeroport del Prat: "És un atemptat ecològic i climàtic".
El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, han arribat a un "acord per fer de Barcelona un aeroport intercontinental amb connexió AVE amb els aeroports de Girona i Reus". Des del govern espanyol parlen d’una inversió de 1.700 milions d’euros que es traduirà en 83.000 nous llocs de treball directes i que permetran posicionar Barcelona “com un hub internacional” en l’àmbit europeu.
"Un atemptat"
La CUP ha reaccionat a l'anunci que ha fet la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, a la roda de premsa posterior a la comissió bilateral. El partit anticapitalista ha titllat l'ampliació "d'incompatible amb la reducció d'emissions" i ha assegurat que "no respecta el territori"
El tuit diu així: "Rebutgem l'acord entre l'Estat i la Generalitat per l'ampliació de l'aeroport del Prat. És un atemptat ecològic i climàtic que no respecta el territori, és incompatible amb la reducció d'emissions i segueix aprofundint en un model insostenible i precari"
D’altra banda, en roda de premsa des del Centre Cultural Blanquerna, el vicepresident Jordi Puigneró ha confirmat l’acord, assegurant que “podem dir que Catalunya tindrà un aeroport intercontinental i interconnectat amb dos aeroports com Reus i Girona”. També ha garantit que “només es tirarà endavant si té el vistiplau de la Comissió Europea” en l’àmbit mediambiental. Si pot ser, ha insistit, es farà “amb zero afectacions”.
Reguant carrega
La diputada cupaire Eulàlia Reguant, també s'ha sumat a les reaccions en contra de l'acord sostret de la comissió bilateral. Reguant ha titllat de "fracàs" la reunió i ha dit que l'acord assolit entre Estat-Generalitat és "insostenible i un atemptat climàtic".
ERC, més prudent
Però els dos socis de la Generalitat no veuen el projecte amb el mateix convenciment. ERC ha mostrat una posició molt més reticent. El passat juliol, la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, va dirigir una carta al comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius. En la missiva, la consellera indicava, a compte d'una eventual ampliació de l'aeroport del Prat-Barcelona: "Estic convençuda que tant tu com jo coincidirem que el progrés social i econòmic ha de ser compatible amb la preservació de la biodiversitat".
Sinkevicius va respondre. El comissari europeu va advertir que abans que "pugui tirar endavant" l'ampliació de l'Aeroport del Prat "és necessari abordar les deficiències" al Delta del Llobregat, per les que l'executiu comunitari ha obert dos procediments d'infracció. En aquest sentit, el dirigent comunitari advertia que "el projecte ha de complir tots els requisits legals establerts en la legislació de la Unió Europea per poder ser autoritzat".