Un cas de catalanofòbia que arriba a la justícia. Acció Cassandra ha interposat una denúncia penal contra l’empresa General Logistics Systems Spain, S.A. (GLS) per un presumpte delicte d’odi tipificat a l’article 510.2 del Codi Penal, arran d’un incident de discriminació lingüística patit pel denunciant i representat seu, en Marc. El cas denunciat es remunta al 13 de desembre del 2024, quan un transportista de GLS va entregar un paquet al denunciant. En el moment en què li va demanar el DNI, el client el va recitar en català, el repartidor li va dir que si ho podia “repetir en castellà” perquè no l'entenia. El client s'hi va negar, i el repartidor es va acabar emportant el paquet sense donar explicacions. En Marc, indignat amb la situació, va fer una reclamació formal davant GLS per tenir informació sobre el seu paquet, en la qual defensava el seu dret a expressar-se en una llengua oficial. La resposta de la companyia va ser buida, ja que es van limitar a explicar que localitzarien el seu paquet i el mantindrien informat. Una resolució que mai ha arribat. 

Delicte d'odi

La denúncia apunta a un possible delicte d'odi per haver-se negat a entregar el paquet per parlar en català, perquè suposa “una lesió a la dignitat del denunciant”. En concret, l'associació cita l'article 510.2.a del Codi Penal, que assenyala que “sanciona accions que comportin humiliació, menyspreu o descrèdit per motius de pertinença a una nació o grup lingüístic”. A més, també apunta a l'article 511, que inclou que els fets es puguin qualificar d'un delicte contra els drets fonamentals, o que es tracti d'un furt, si es confirma que el paquet no ha estat retornat. 

Així doncs, la denúncia reclama que s'identifiqui el transportista responsable mitjançant els registres de seguiment del paquet, que es traslladi la denúncia a la Fiscalia especial de Delictes d’Odi i Discriminació, i que es reconegui el denunciant com a acusació particular en les actuacions derivades. Segons defensen els advocats d'Acció Cassandra, l'incident és un clar exemple de la “vulneració flagrant dels drets lingüístics i fonamentals dels catalans”. I adverteixen que “no podem permetre que es normalitzi el menyspreu cap al català en àmbits tan quotidians com el lliurament de paquets. Aquesta denúncia busca establir un precedent jurídic per protegir la nostra dignitat com a minoria nacional”. 

Catalanofòbia en l'entrega de paquets

No és el primer cas de catalanofòbia amb el qual està vinculat aquesta mateixa empresa. El novembre del 2024 un altre client també va denunciar que un repartidor de l'empresa es va negar a entregar un paquet perquè va parlar en català. Plataforma per la Llengua es va encarregar de denunciar el cas publicant el vídeo de l'incident. 

El repartidor es va presentar al domicili d'un client i li va demanar “el número del DNI, por favor”. “Quatre, sis, set...”, comença a respondre l'home, just abans que el repartidor el talli: “En castellano, por favor, si quisieses”. I aquí comença la polèmica. El client, sorprès, li preguntava: “Puc parlar en català a casa meva?”. “Mira, si no me lo dices en castellano, no te voy a poder dar el paquete”, respon el treballador, que sap que l'home l'està enregistrant. I afegeix: “Está bien, pero no voy a poder darte el paquete, no hablo catalán”. El client, que manté el català, parla més lent per ajudar en la comprensió. “Em pot entendre? Parlaré a poc a poc”, diu. El repartidor fa cas omís i insisteix l'idioma: “Necesito que me deje en castellano el número de DNI. Si no, paso otro día a dejarte el paquete, ¿vale?”.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!