Un dels protagonistes inesperats de les dues primeres jornades del judici a Luis Rubiales pel petó no consentit a Jenni Hermoso està sent José Manuel Clemente Fernández-Prieto. Des de 2019 és el jutge titular del Jutjat Central del Penal Únic de l’Audiència Nacional i ara està sent l’encarregat de dirigir un dels judicis més mediàtics dels últims temps. Al llarg de les declaracions dels vuit primers testimonis, entre el dilluns i el dimarts, ha mostrat un estil molt directe, ha amonestat taxativament alguns dels compareixents, s’ha enredat amb la fiscal Marta Durántez i ha reprès algunes de les preguntes. “Vull saber les coses amb claredat, no amb fanfarroneria” o “Parli en castellà, sense eufemismes”, li ha etzibat a Pablo García Cuervo, exdirector de Comunicació de la RFEF. “Vostè ve a parlar del que se li pregunti”, ha advertit a Luis de la Fuente, seleccionador espanyol masculí, quan s’ha negat a contestar si va estar a l’Assemblea Extraordinària de la RFEF de l’agost del 2023. “Ens hem entossudit a dir que és un mentider” o “Estem perdent el nord, jo tampoc no ho entenc”, ha afirmat en altres moments. ElNacional.cat repassa els fragments més destacats dels interrogatoris d’aquest dimarts.
“La meva paciència està arribant a un límit, vull saber les coses amb claredat, no amb fanfarroneria”
Alguns dels capítols de més tensió amb el jutge han estat durant l’interrogatori a Pablo García Cuervo, que va ser director de Comunicació de la RFEF entre el 2021 i el 2023. Hi ha hagut tres episodis que han suscitat la bronca del magistrat. “Qui fa la difusió d’aquest supòsit comunicat?”, li ha preguntat María Josefa López, advocada de l’Associació de Futbolistes Espanyols. “Qui serà? Doncs jo”, ha contestat ell. “Ho fan a través de la publicació com a comunicat a la pàgina web?”, ha afegit, sent conscient que no va ser així i que el comunicat amb declaracions atribuïdes a Jenni Hermoso no es va difondre obertament i públicament. “No, això vostè ho hauria de saber si s’ha preparat el judici”, ha replicat Pablo García Cuervo. I això ha fet treure foc pels queixals al jutge: “La meva paciència està arribant a un límit. Ve aquí a declarar, prou ja d’aquestes respostes. Vull saber les coses amb claredat, no amb fanfarroneria”.
“Em deixa acabar l’explicació? M’estarà tallant permanentment?”, ha dit Pablo García Cuervo mentre l’estava interrogant la fiscal Marta Durántez. “No toleraré les faltes de respecte”, ha replicat ella. I el jutge li ha donat la raó: “El judici el dirigeixo jo, no vostè”, ha afirmat dirigint-se al testimoni. Deu minuts després, tots tres s’han tornat a esbatussar. La fiscal li ha preguntat quin objectiu tenia la cimera del 23 de febrer al despatx de Luis Rubiales. “És una reunió de crisi per avaluar la situació”, ha relatat. I, a partir d’aquell moment, Pablo García Cuervo ha evitat parlar amb claredat. “Per valorar quina situació?”, li ha preguntat. “M’ho està preguntant? Sí, clar, sense judici”, han prosseguit. “Doncs la situació. Quina situació serà? Per què estem avui aquí? Doncs aquesta situació”, ha conclòs ell. Ara bé, aquest estil d’expressar-se no ha agradat gens al jutge: “Pot parlar en castellà, no necessita eufemismes”. “Pel petó?”, ha insistit. “Clar”. “Parli en castellà, sense eufemismes”, ha reblat el magistrat.
“Vostè ve a parlar del que se li pregunti”
Un altre dels moments de la jornada ha tingut lloc durant l’interrogatori a Luis de la Fuente, quan la fiscal li ha preguntat si va estar a l’Assemblea Extraordinària de la RFEF del 25 d’agost, el dia en el qual Luis Rubiales es va negar a dimitir i va ser ovacionat, entre altres, pel seleccionador masculí. “No vinc per parlar d’aquest tema, crec”, ha replicat ell. I això li ha merescut la reprimenda del jutge: “Vostè ve a parlar del que se li pregunti, un no elegeix del que parlarà”. “Ve com a testimoni a respondre al que se li pregunti. Si ho sap, ho sap, si no ho sap, no ho sap. Si hi era, hi era, si no hi era, no hi era. Si ho recorda, ho recorda, si no ho recorda, no ho recorda. Però contestar al que se li pregunti amb l’obligació de dir la veritat”, ha afegit el magistrat.
“Ens hem entossudit a dir que és un mentider, que no dic que no ho sigui, que no ho sé”
Un dels episodis que ha planat durant tota la declaració de Luis de la Fuente ha estat el gabinet de crisi que es va reunir al despatx de Luis Rubiales el 23 d’agost. Va ser el dia que l’aleshores cap de premsa de la selecció femenina, Patricia Pérez, va ser instada a mentir sobre els fets en la seva declaració per a l’informe d’integritat. Malgrat els testimonis que asseguren que el seleccionador masculí estava present en aquesta cimera, Luis de la Fuente ho ha negat en tot moment: “Era al despatx limítrof, tenia una porta, vaig veure que hi havia la Patrícia. Jo no vaig creuar paraula amb ella, no vaig coincidir en l’espai, simplement sé que va ser-hi”. “Mai vaig estar al despatx principal, només vam menjar uns entrepans al migdia”, ha afegit. “Hi ha gent que diu que vostè estava al despatx”, ha puntualitzat la fiscal. “La gent diu el que diu, no es pot pretendre que posem un focus al testimoni perquè digui el que vostè vol”, li ha retret el jutge. “Existeix també el fals testimoni”, ha recordat la fiscal, que ha subratllat la “rellevància que té que els testimonis en un judici diguin la veritat”. I, davant d’això, el jutge l’ha convidat a querellar-se contra ell si creu que ha mentit.
Més tard, l’advocat de Jenni Hermoso, Ángel Chavarría, li ha preguntat si ell va anar a reunir-se amb Rubiales per “parlar de futbol”. “La pregunta començo a no entendre-la jo. Que un seleccionador nacional de futbol vagi a la Federació a parlar de futbol sembla el lògic”, li ha etzibat el jutge. L’advocat s’ha defensat esgrimint que estava “posant context”, però això no ha apaivagat les reticències del magistrat: “És un testimoni que fa deu minuts que diu que no sap res. I ens hem entossudit a dir que és un mentider, que no dic que no ho sigui, que no ho sé. Però querellin-se si consideren que menteix al judici”.
“Si substituïm els fets pels judicis de valor, qualsevol semblança de la sentència amb la realitat és pura coincidència”
Quatre exemples més. Durant la seva declaració, Enrique Yunta, exsubdirector de Comunicació de la RFEF, ha relatat que el 23 d’agost “tot eren presses” en un dia “mediàticament explosiu amb una càrrega de tensió i estrès evident”. “Es volia anar de pressa perquè, entenc...”, ha afegit, reconeixent que estava fent un “judici de valor”. Però el jutge li ha parat els peus i li ha demanat que es remetés als fets: “Si substituïm els fets pels judicis de valor de cada un, qualsevol semblança de la sentència amb la realitat és pura coincidència”, ha arguït. I també ha volgut reorientar les respostes de Pablo García Cuervo. “És important perquè en les primeres versions de Jennifer Hermoso deia que no sabia res del comunicat”, ha volgut subratllar l’exdirector de Comunicació de la RFEF. I la fiscal ha protestat: “Senyoria, suposo que aquesta valoració de la prova li correspon a vostè”. “Estic parlant jo”, ha replicat el jutge. “No li correspon, ve a declarar de fets propis seus”, ha recordat al testimoni.
El jutge José Manuel Clemente Fernández-Prieto també ha retret algunes de les preguntes dels advocats. “Es prenen decisions en aquesta reunió?”, ha preguntat Ángel Chavarría, l’advocat de Jennifer Hermoso, a Pablo García Cuervas. “No gaires”, ha assenyalat. I el magistrat ha demanat al lletrat que concretés els seus interrogants: “Sigui més precís. Tot és abstracte i eteri, anem al gra”. Prèviament, mentre interrogava Miguel García Caba, exvicesecretari general de la RFEF i exresponsable d’Integritat, l’ha interpel·lat sobre l’article del Codi de Compliment Normatiu de la Federació relatiu a l’abús de poder i li ha preguntat per què no el va esmentar al seu informe. “Senyoria, és que em perdo. Què m’està preguntant?”, ha replicat el testimoni. “Estem perdent el nord, jo tampoc ho entenc i ho he dit fins a no poder més”, ha confessat el magistrat.