Des de fa anys, la salut del català a les universitats no està en un bon moment. Des de l'inici d'un grau universitari, fins al món de la recerca acadèmica la llengua catalana va perdent pes a les universitats de Catalunya. Per exemple, des de l’inici del curs, les universitats han rebut un total de 64 reclamacions verificades per canvi de llengua docència que, en el 100% dels casos, corresponen a estudiants que havien escollit el català, segons dades del Departament de Recerca i Universitats. Per tal de revertir aquesta situació el Govern ha presentat un pla d'enfortiment de la llengua catalana, el qual pretén defensar els drets lingüístics de l'alumnat. Tot plegat arriba en plena polèmica pel nou decret del català a les escoles que ha aprovat el Govern.
La consellera de Recerca i Universitat, Gemma Geis, ha reconegut la difícil situació en la qual es troba la llengua catalana en l'àmbit universitari. "La situació és complexa. El darrer informe del Síndic de Greuges és contundent i preocupant, per tant, havíem de fer aquesta aportació des del Departament de Recerca i Universitats", va afirmar en la presentació del nou pla. La consellera va remarcar que la clau de l'èxit per les noves mesures impulsades per la Generalitat és que tothom es faci "seu el pla".
Objectius de les mesures a les universitats
Des del Departament d'Universitats han estat treballant en el nou recull de mesures per garantir els drets lingüístics de l'alumnat universitari enfocant-se en diversos objectius. A grans trets, es poden resumir en: Tanmateix, el pla va enfocat a diversos àmbits en els quals pretén aconseguir canvis, aquests són:
- Fer plenament efectiu l’ús del català com a llengua pròpia de les universitats de Catalunya i com a llengua d’ús normal de les seves activitats.
- Garantir els drets lingüístics de l’estudiantat, del professorat i de tota la comunitat universitària i de recerca.
- Incrementar la docència en llengua catalana a totes les universitats de Catalunya i garantir que el català sigui la llengua d’ús majoritari en els graus amb fons públics, amb l’objectiu de tendir fins a l’any 2025 cap a un 80% d’assignatures impartides en llengua catalana.
-
Incrementar l’ús del català en la recerca.
-
Impulsar la transferència i la divulgació científica en català.
-
Enfortir les relacions entre tota la comunitat universitària i de recerca dels territoris de parla catalana.
Com enforteixen les mesures el català a les aules?
Per tal d'assolir totes les fites que s'ha marcat el Departament, aquest ha hagut de desenvolupar un pla d'acció detall que actua en diferents nivells universitaris. És a dir, les mesures es dirigeixen tant a alumnes a docents, en els diversos estadis de l'àmbit universitari. Principalment destaquen dos nous protocols. Per una banda, un nou protocol de millora de la informació sobre la llengua de docència, el qual reconeix, entre altres drets, que l’alumne ha de conèixer la llengua d’impartició abans de matricular-se. També inclou el compromís del professorat a mantenir la llengua anunciada en el pla d'estudis, un dels principals problemes que actualment més denuncien els estudiants.
En aquesta línia s'emmarca l'altre nou protocol, el qual va dirigit a la gestió d’incidències sobre canvis de la llengua docent, els estudiants tindran a la seva disposició bústies o altres canals de comunicació per denunciar aquests canvis.
Tot i això, aquestes no són les úniques mesures. El Departament també ha inclòs un gruix de mesures que passen per l'exigència del C1 a determinats docents, fins a un programa d'intercanvi d'estudiants. Concretament, la resta de les mesures són:
-
Millora dels indicadors sobre llengua de docència.
-
Millora del coneixement lingüístic del professorat que, amb les exempcions i els terminis previstos pel marc legal, hauran d’acreditar el nivell C1 de català.
-
Creació del nou programa d’intercanvi d’estudiants Joan Fuster als territoris de parla catalana a través de la Xarxa Vives d’Universitats, que es preveu posar en marxa durant el segon semestre del curs vinent i permetrà finançar fins a 5 mesos d’estada.
-
Pla d’acollida lingüística en origen que començarà aquest mes de juny a diverses universitats europees (Roma, Bolonya, Nàpols o Berlín, entre d’altres) a través de la XarxaLlull.
Per tal que tot plegat es compleixi, el Departament ha anunciat que crearà una comissió de seguiment per avaluar el grau de compliment del nou pla.