En aquest últim diumenge del període nadalenc i a les portes d’una represa d’una normalitat omicronada on la situació al Kazakhstan ja no interessa ni als venedors d’Atles, els diaris aposten per tirar cap als seus temes, perquè al capdavall, cadascú té el seu públic i sap com satisfer-los. I és que tot mitjà de comunicació sap de quin peu calça el seu lector i sap quins ressorts ha de pitjar per aconseguir que reaccioni, i sempre hi ha comodins a mà que ajuden a fer la feina.

abc

En aquest sentit, i davant poca cosa més de la que informar, l’‘ABC’ juga sobre segur i treu un comodí que sempre és efectiu, ETA. Fa deu anys que la banda terrorista ha deixat de matar, però n’hi ha que  es resisteixen a passar pàgina. Els mateixos que defensen la traïdoria d’una transició que va perdonar als feixistes tots els seus crims no pensen fer ni un sol gest per la reconciliació i la concòrdia al País Basc, i només des d’aquesta perspectiva s’entén un titular tan carregat de mala sang com el d’aquest diari: ‘Els proetarres, envalentits, redoblen les seves exigències a Sánchez’. Recorden aquell mantra constitucionalista segons el qual ‘en absència de violència es podia parlar de tot’? Doncs va ser una gran ensarronada, i a can ‘ABC’ no pensen aplicar-ho mai de la vida.

elmundo

I si aquest diari treu un Sant Cristo Gros, a ‘El Mundo’ en treuen un altre, l’expresident del govern espanyol José María Aznar. Ho fan via entrevista al president de la comunitat autònoma de Castella i Lleó -l'autonomia més frankesteininana de les que es fan i es desfan- i candidat a la reelecció pel PP, Alfonso Fernandez Mañueco: “Volem ser el far d’Espanya com en època d’Aznar”. Doncs primera notícia que quan Aznar era president d’aquella autonomia, els lleonesos i una part dels castellans eren el far d’Espanya. Però vaja, hi ha altres castellans que insisteixen a ser el trencaones de les Espanyes, o sigui que tampoc vindrà d’aquí.

elpais

Pel que fa a ‘El País’, aquest diumenge ens ven una enquesta electoral de lectura complicada: ‘El PSOE resisteix en cap però PP i Vox avancen a l’esquerra’. Vaja, que els socialistes guanyarien les eleccions però l’extrema dreta i els seus aliats -Vox, PP i Cs- sumarien 168 escons, a 7 de la majoria absoluta.

larazon

En canvi, ‘La Razón’ va una mica fluix aquest diumenge i es limita a explicar que ‘Comença la legislatura: Sánchez i Casado se la juguen amb l’economia’ i ‘Els socis del PSOE pressionen en favor dels presos etarres’. Poc suc i menys bruc.

lavanguardia

elpuntavui

elperiodico

ara

Per acabar, a Catalunya també hi ha força varietat a les portades, amb els següents titulars: ‘La reforma laboral encara una negociació política oberta’ a ‘La Vanguardia’; ‘La cultura que ve’ a ‘El Punt Avui’; ‘La pandèmia que ens ha canviat la vida’ a ‘El Periódico’ i ‘Ludopaties’ a l’‘Ara’.