Pacte. Dos exregidors de PSC de l’Hospitalet de Llobregat han admès que es van apropiar indegudament de 47.147 euros del Consell Esportiu de l’Hospitalet (CELH) i han acceptat una condemna de 9 mesos de presó, en la vista que s’ha fet aquest dimarts a l’Audiència de Barcelona. Es tracta de Cristian Alcázar (a la foto principal), que va dimitir de primer secretari de la Federació del PSC de l’Hospitalet i segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, quan va ser acusat per la Fiscalia Anticorrupció per haver simulat l’acomiadament de l’exregidor Cristóbal Plaza com a treballador del Consell Esportiu de l’Hospitalet (CELH).
Inicialment, el fiscal anticorrupció Luis García Cantón sol·licitava per Alcázar i Plaza quatre anys i mig de presó, a cada un, per un delicte d’estafa i un altre contra la Seguretat Social. L’advocat Enrique Leiva, que representa l’acusació particular en nom d’En Comú Podem de l’Hospitalet, els acusava de malversació de fons, amb una pena també per ingressar a presó.
Al final, els lletrats de les defenses dels dos socialistes, del depatx Martell Advocats, i les acusacions han arribat a un acord: admeten el delicte d’apropiació indeguda i contra la seguretat social i se’ls aplica una atenuant per haver retornat els diners. A la vista, la secció 2a de l’Audiència de Barcelona també ha aprovat la suspensió de l’aplicació de la pena. És a dir, que no entraran en un centre penitenciari.
Els fets van passar el desembre de 2016, quan Alcázar va aprovar "l'acomiadament objectiu" de Plaza, com a director tècnic del Consell, i va cobrar 47.174 euros. Després, Plaza va ser fitxat com a assessor de la llavors alcaldessa Núria Marín, però uns set mesos després va tornar al Consell Esportiu de l'Hospitalet i va presidir l'entitat. Per això, Fiscalia i comuns van veure una acció delictiva, com han admès els dos socialistes.
Puntualització de la defensa
Fonts de la defensa han explicat a EFE que els acusats han acceptat la rebaixa de condemna, conscients que la documentació formal que va donar cobertura a l'acomiadament de Plaza no era la correcta i que no es va sotmetre a l'aprovació de la comissió directiva ni l'assemblea del Consell, com era preceptiu.
No obstant això, insisteixen que l'acomiadament va ser regular i s'emmarcava en una "amortització triangular" del lloc de Plaza: no es va contractar a ningú en el seu lloc i la persona que en 2017 va ser fitxada com a director del Consell exercia funcions pròpies d'un altre càrrec.
Cas del Consell Esportiu
L’acomiadament de Plaza és una peça de la investigació central del CELH, encara oberta i on va estar investigada la llavors alcaldessa de l’Hospitalet i actual delegada del Govern a Madrid, Núria Marín (PSC), per suposadament haver permès despeses no aprovades al consell. El fiscal recorda que el consell que és una entitat privada sense ànim de lucre que rep subvencions municipals i de la Generalitat.
Finalment, la causa contra Marín es va arxivar el juliol del 2022, a petició de la Fiscalia. Marín ha estat aquest matí al Palau de Justícia perquè era un dels testimonis citats al judici, que finalment ha estat de conformitat.