Després de 37 anys, el Prat de Llobregat tindrà un nou alcalde. Lluís Tejedor, històric polític d'ICV, deixa el càrrec. Pel seu partit, ara El Prat en Comú, es presenta Lluís Mijoler. Enrere deixa el consens de tots els candidats actuals del mèrit que té haver arribat fins aquí. Se'ns presenten unes eleccions totalment noves a El Prat. No només els comuns presenten nou candidat. Junts per Catalunya també aposta pel jove Gerard Valverde a Junts pel Prat. Actualment són, juntament amb Esquerra, les dues forces independentistes amb representació al consistori. Escolta què ens diuen els principals candidats a El Confidencial.

Cultura

El mes de març s'inaugurava un teatre que va aixecar polèmica entre els veïns: l'Artesà, una inversió de 12,5 milions d'euros que l'Ajuntament del Prat va destinar a poder tenir un espai cultural concret pel Prat. La discòrdia va ser prèvia, amb una recollida de signatures on més de 3.400 veïns demanaven que s'aturés el projecte ja que implicava enderrocar pràcticament tot el que quedava de l'antic teatre que es va construir l'any 1919. Però el consistori va considerar que el projecte s'havia d'adequar a les necessitats reals actuals i tenir un espai que feia més de vint anys que s'havia clausurat. Tots els principals candidats entrevistats estan a favor del nou Artesà, excepte el candidat d'Esquerra Jordi Ibern que considera que "es va ignorar la voluntat de molts veïns".

Medi ambient

En el medi ambient, el manteniment de les platges i la flora i fauna de tota la costa han estat els objectius principals del govern de l'antiga Iniciativa. Les xifres de reciclatge en matèria de recollida selectiva són positives, excepte les piles i el rebuig, que han disminuït. Per això, tant el PP com Esquerra creuen que s'han d'incrementar les campanyes de conscienciació i sobretot fomentar l'educació per la natura.

Mobilitat

Tots els candidats es plantegen com fer front a l'ús de nous vehicles per desplaçar-se parant atenció al patinet elèctric. Els socialistes prioritzen els vianants per davant de tot i admeten que "l'administració acostuma a anar per darrere de la realitat dels carrers", segons diu Pérez Castro. Qui es desmarca més d'aquesta línia és el candidat del PP Miguel Ángel Ochoa. Argumenta que amb l'auge dels carrils bici "no s'ha tingut en consideració el trànsit rodat".

Seguretat

El Prat de Llobregat és un dels municipis catalans que més ha crescut en xifres de delinqüència durant tot el 2018. Es situa amb un 26,2% més de delictes que el 2017. Però Mijoler considera que aquesta dada enganya ja que s'han de tenir en compte tots els delictes que passen dins l'Aeroport del Prat i que comptabilitzen en el municipi directament. Una interpretació que Esquerra i el PP no comparteixen. De cara a reforçar la seguretat, ja comencen a sentir-se cants de sirena sobre la idea d'implementar la figura de l'agent de barri o la policia de proximitat.

Habitatge

Cap a on ha de créixer el Prat? Pérez Castro (PSC) ho té clar: "cap al sud". Cal trobar l'espai i també les eines per fer front a la demanda d'habitatge social. Mijoler justifica la manca d'acció del seu govern pels pocs recursos dels que es disposa des de la política municipal en qüestió de lloguer i polítiques que garanteixin l'accés a l'habitatge per tothom. L'oposició lamenta que no s'hagi fet res durant tots aquets anys.

Les frases dels candidats

Jordi Ibern (ERC): "Per coherència personal encara no he trepitjat el nou Artesà perquè vem votar en contra d'enderrocar-lo"

Miguel Ángel Ochoa (PP): "L'ajuntament s'ha gastat molts diners en publicitar-se però no ha fet ni una campanya de reciclatge"

Juan Pedro Pérez Castro (PSC): "Ha crescut l'aeroport o la depuradora però en contra partida s'ha pogut recuperar el riu i el parc natural"

Lluís Mijoler (Comuns): "Hem d'incrementar els carrers amb limitació de 30 km/hora"

Miguel Ángel Ochoa (PP): "La seguretat és un dels grans defectes que té l'equip actual de govern"

Jordi Ibern (ERC): "No ha sortit de l'Ajuntament cap promoció d'habitatge"