Guspires al Congrés. La Carrera de San Jerónimo ha testimoniat un matí tens arran de l’enèsim enfrontament entre el Senat i el Congrés. Entre el PP i el PSOE. Ens hem de situar en la tramitació de la llei de malbaratament alimentari. Durant el seu pas per la Cambra Alta, es van introduir algunes esmenes, entre les quals destaquen una per protegir les plantes de purins (impulsada per Junts i ERC) i una per rebaixar l’IVA dels aliments bàsics al 2% (impulsada pel PP). Posteriorment, el govern espanyol va vetar-les al·legant que tenien conseqüències en el pressupost i la Mesa del Congrés, en una decisió sense precedents i sense l’aval del secretari general de la cambra, va acceptar el vet i va tombar les modificacions. La Moncloa ja ho havia intentat al Senat, però la Mesa de la Cambra Alta hi va tancar la porta i això va permetre que s’incorporessin al text. Davant la decisió de la Mesa, el PP, ERC i Junts van presentar escrits de reconsideració per tal que l’òrgan de govern de la cambra hagués de tornar a pronunciar-se sobre aquesta qüestió. I, en paral·lel, van reclamar que el debat i la votació del text provenint del Senat s’ajornés a la setmana que ve a l’espera de la decisió de la Mesa. Però el PSOE ho ha rebutjat i això ha aixecat les airades protestes del PP a l’hemicicle. 

📝 El PSOE veta al Congrés les esmenes per protegir les plantes de purins i rebaixar l’IVA dels aliments bàsics

📝 Junts i ERC s’imposen al PSOE per facilitar que dues plantes catalanes de purins continuïn funcionant

 

 

Més tard, Alfonso Gómez de Celis, que actuava com a president per l’absència de Francina Armengol per motius personals, ha concedit torns de paraula als portaveus perquè poguessin defensar la seva posició. En nom de Junts, Josep Maria Cruset ha advertit que la decisió de mantenir el debat i la votació és “irreversible” i “no es podrà tirar enrere”. “És una decisió important pel sector econòmic de Catalunya. Posarà en risc el sector ramader i milers de llocs de feina”, ha verbalitzat.

Per part d’ERC, Teresa Jordà ha reivindicat que els “grups minoritaris” han sigut “capaços” de transaccionar una esmena en “defensa del sector ramader català” i ha denunciat que la decisió del PSOE és una “autèntica vergonya” i farà “perdre la possibilitat de debatre el que una majoria parlamentària ha fet possible”. “200 famílies de ramaders de Catalunya avui també veuran vulnerats els seus drets i això significa problemes amb llocs de feina i un problema ambiental de primer ordre”, ha reblat.

 

Des del PP, Miguel Tellado ha demanat a Gómez de Celis que “abandoni les sigles” del PSOE i “compleixi amb la seva obligació constitucional sense retallar els drets dels diputats”. “Han trepitjat els drets dels diputats i han mutilat un text procedent del Senat, no hi ha precedents en cinquanta anys de democràcia. Estan prenent una decisió injusta sabent que ho és i això es diu prevaricació”, ha reprovat. “El que pretenen fer és il·legal i inconstitucional”, ha afegit.

En nom del PSOE, Patxi López ha carregat contra un debat “sorprenent i preocupant” i ha defensat la decisió de mantenir inalterable l’ordre del dia esgrimint que la Mesa s’ha limitat a “aplicar la Constitució”. “És molt preocupant canviar sobre la marxa les regles del joc per conveniència. Es pretén que una majoria canviï l’ordre del dia: pot semblar molt normal i molt democràtic, però significa que una majoria pugui carregar-se qualsevol iniciativa de qualsevol grup perquè sigui incòmoda”, ha verbalitzat el portaveu socialista al Congrés. “Això és el que intenta impedir la regla de la unanimitat i és el que volen canviar. La democràcia és el joc de les majories i el respecte a les minories”, ha reblat.

 

Xoc d’arguments jurídics entre el PSOE i el PP al si de la Mesa del Congrés

Fonts del PP denuncien una decisió “absolutament arbitrària” de la Mesa del Congrés per haver exclòs “sense justificació ni motivació” algunes esmenes aprovades pel Senat. Els membres populars de l’òrgan de govern de la Cambra Baixa van advertir la resta de components que l’acord podia ser “nul de ple dret” i veus del grup parlamentari del PP subratllen que “mai s’havia donat una arbitrarietat tan clara i conscient” per part de la Mesa. A més, defensen que el ple, per majoria simple, pot acordar una modificació de l’ordre del dia: “Es pretén retorçar el Reglament per impedir que el ple es pronunciï”, denuncien. Així mateix, critiquen que haver convocat la Junta de Portaveus a primera hora, com ha fet el PSOE, no tenia sentit perquè no era l’òrgan competent per prendre la decisió i recorden que estan a l’espera d’un informe de legalitat per escrit dels serveis jurídics del Congrés. “El model parlamentari es basa en el respecte dels procediments. Ho fem per defensar la institució. No valen els costums quan hi ha una regla i les regles estan per complir-se”, reblen les mateixes veus.

Tanmateix, fonts socialistes de la Mesa del Congrés defensen que els membres que van avalar el vet del govern espanyol estan “plenament segurs” que les coses les han fet correctament des del punt de vista “constitucional i jurídic”. Les mateixes veus denuncien que la maniobra que va fer el PP al Senat és una “via oberta per inutilitzar” l’article de la Constitució que atorga a la Moncloa la potestat per vetar un text que tingui afectacions en el pressupost en vigor. “És una via d’aigua constitucional enorme que lliga de peus i mans el Ministeri d’Hisenda”, insisteixen fonts de la Mesa. I recalquen que fa pocs dies el Tribunal Constitucional va reconèixer la “preeminència” del Congrés sobre el Senat.

Així mateix, fonts de l’equip de Francina Armengol justifiquen que, en aquest cas, “entren en conflicte” dos drets: “Xoca el dret que es debati tot el que ve del Senat i el dret constitucional del govern espanyol de vetar el que afecta els pressupostos”. A parer de les mateixes veus, el “problema primigeni” és que el Senat acceptés esmenes que influïssin el pressupost que està en vigor. “És un joc totalment pervers”, argüeixen des de l’entorn de la presidenta del Congrés. “No es preveu que el Senat incompleixi la Constitució. Què havia de fer la Mesa del Congrés? O la incompleixes tu també o dius que, davant la possibilitat de prevaricar dictant una norma injusta, decideixes aplicar la Constitució”, conclouen.

Gomez de Celis i secretari general del Congrés   Europa Press
El secretari general del Congrés, Fernando Galindo, i el vicepresident primer de la Cambra Baixa, Alfonso Gómez de Celis / Foto: Europa Press

Els escrits de Junts i ERC i el PP reclamant a la Mesa del Congrés que canviï de criteri

Al seu escrit demanant la reconsideració, Junts al·legava que el vet s’ha fet “fora del moment procedimental oportú” i “afectant el treball parlamentari desenvolupat en una altra cambra”. “No pertoca l’estimació del criteri del govern espanyol, ja que ha d’obeir a requisits formals, que estigui prou motivat, i a requisits temporals, que s’exerceixi en la tramitació corresponent de cada cambra, i no a posteriori”, esgrimeixen. I adverteixen que aquesta decisió “podria deixar lesionats de cara a un futur els drets dels parlamentaris” i “deteriora la funció legislativa” del Congrés dels Diputats.

Per la seva banda, ERC esgrimia que la “determinació de les partides pressupostàries suposadament afectades” feta pel govern espanyol és “inconcreta” i que els imports identificats com a increments de despesa són “simples conjectures que no justifiquen l’anul·lació del debat i votació parlamentàries de l’esmena”. L’escrit afegia que la Moncloa “no ha demostrat la relació entre la proposta política plantejada i l’extracost al·ludit” i ha frenat les esmenes sense “acreditar degudament l’existència d’un vincle directe de causalitat entre el plantejament i un augment de crèdit o disminució d’ingressos pressupostaris”.

“És l’enèsim atropellament democràtic per part de la Presidència de la Cambra, que treballa a les ordres del govern espanyol, si bé en aquesta ocasió es tracta d’una situació inèdita i d’especial gravetat en gairebé cinquanta anys de democràcia de la qual no hi ha cap precedent”, lamenten fonts del PP. Des de les files populars, consideren que aquest cas és el “millor exemple” que Pedro Sánchez està “decidit a governar d’esquenes a les Corts Generals per intentar camuflar la seva evident feblesa parlamentària i la seva incapacitat manifesta per aglutinar majories que li permetin treure lleis endavant”. “El menyspreu de l’executiu al Congrés és obscè i tot gràcies a la complicitat d’una presidenta intervinguda per la Moncloa com Francina Armengol. Des de l’inici de la legislatura, el govern espanyol no ha deixat de recargolar, vulnerar i incomplir el tràmit parlamentari i els procediments establerts al Reglament”, conclouen les fonts del PP.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!