Nova enganxada del govern espanyol amb diputats de Junts per Catalunya i Esquerra Republicana per les paraules dels independentistes dedicades al poder judicial. El ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, ha comparegut aquest dijous al Congrés perquè la Comissió de Justícia de la cambra baixa fiscalitzés la seva feina al capdavant d’aquesta cartera. Josep Pagès, diputat de Junts, ha criticat durant la seva primera intervenció la “dictadura de les togues”, i s’ha referit a la Fiscalia com un instrument de persecució política, a banda de referir-se a alguns jutges com a “prevaricadors”. Ha fet el mateix la republicana Pilar Vallugera quan ha denunciat el funcionament “antidemocràtic” de l’administració de la justícia.

No ho permetré”, ha respost més tard Bolaños quan li ha tocat respondre als dos parlamentaris independentistes. El ministre ha reiterat que aquests atacs al poder judicial “no es poden dir en seu parlamentària”. “No es correspon amb la realitat i demano una rectificació”, ha insistit el màxim responsable del departament espanyol de Justícia en aquesta comissió. Tant Pagès com Vallugera s’han mantingut ferms en els seus posicionaments. “No rectificaré”, han manifestat tots dos al principi de les seves respectives rèpliques al socialista. El diputat de Junts ha reiterat que aquesta és l’opinió del seu partit, i ha volgut concretar que és en referència al poder judicial, i no pas a tots els jutges que fan la seva feina. “La seva cúpula sí que és una dictadura de les togues”, ha sentenciat.

Vallugera, per la seva banda, ha demanat que fos Bolaños qui rectifiqués per haver dit que el procés independentista va enfrontar famílies catalanes. “És un relat que no és cert; és el relat de PP i Vox i no m’esperava de vostè que comprés el mateix marc mental”, ha sostingut. No s’ha quedat aquí: ha manifestat que el baix nombre d’independentistes que hi ha a Catalunya respecte del 2017 és a causa de la repressió exercida per l’Estat espanyol. “I vostès han sigut col·laboradors necessaris d’aquesta repressió”, ha etzibat.

Bolaños no només no ha retirat aquest mantra, sinó que s’hi ha refermat: “Va ser una evidència que es van produir fractures entre familiars i amics, i nosaltres intentem recosir aquesta ferida”. Com a contraargument, ha assenyalat que precisament el moment en què hi va haver més independentistes va ser el moment de més escalada de tensió: “Ara que estem en una etapa de diàleg, n’hi ha menys”.

La llengua catalana en la justícia

Un dels elements que també ha enfrontat els independentistes amb Bolaños ha sigut l’ús de la llengua catalana en el sistema judicial; pràcticament absent en els processos que es duen a terme a Catalunya. Aquí l’enfrontament ha estat cordial, en tant que el ministre ha assegurat que també identifica el problema i que comparteix les exigències dels diputats de Junts i ERC. Ha remarcat que l’executiu de Pedro Sánchez treballa per enfortir la llengua catalana.

Hem fet passes de gegant tant en la llei d’eficiència com en la llei orgànica del dret a defensa”, ha manifestat en una resposta a Pagès que també ha servit per contestar a Vallugera. Ha insistit que l’executiu socialista “defensa el català a la Comissió Europea, al Parlament Europeu, i se n’ha aprovat l'ús en el Consell Econòmic i Social Europeu”. “Per al govern espanyol, és tan espanyol el català com el gallec o el basc”, ha sentenciat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!