El Senat reclama directament al govern espanyol que implementi un seguit de mesures relatives al tall de Rodalies entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders que des del dimarts afecta més de 15.000 usuaris. La cambra alta ha donat llum verda per 160 vots a favor i 102 abstencions a una moció impulsada per ERC, simbòlica i sense caràcter vinculant, que posa deures a la Moncloa. Junts i el PP hi han votat a favor i el PSOE s’ha abstingut. Entre les demandes que fa al govern espanyol, hi ha “millorar i reforçar els serveis alternatius d’autobusos” augmentant el nombre de vehicles, la freqüència de les rutes i millorant les infraestructures de les estacions amb l’objectiu de “garantir un servei adequat als usuaris afectats” i “establir mesures compensatòries immediates” per als usuaris afectats, incloent-hi “descomptes en els bitllets de transport” i la “devolució parcial dels abonaments”. La moció d’ERC conté set punts, als quals els republicans n’han afegit tres més en forma d’esmenes.
📝 Estrena amb retards i malestar el primer dia del tall de Rodalies entre Tarragona i Barcelona
Així mateix, el Senat, a instàncies d’ERC, també sol·licita garantir una “informació clara i detallada” a tots els usuaris afectats sobre “horaris, rutes d’autobusos i serveis alternatius” i aposta per promoure una “campanya informativa a les estacions, a través de canals digitals i a les xarxes socials” per evitar que hi hagi “confusió” o “desinformació”. A més, els republicans denunciaven que, després de la primera setmana del tall, la majoria dels trens regionals han patit “importants retards, agreujats per avaries a la infraestructura i per les limitacions de la línia de Valls i Picamoixons”. Per aquest motiu, sol·licita al govern espanyol que adopti “mesures immediates” per “millorar la gestió dels retards crònics derivats del tall ferroviari”, “corregir aquests retards” i “garantir una millor coordinació entre Adif i Renfe”.
Segregar el transport de mercaderies i estudiar la viabilitat de soterrar el corredor mediterrani a El Vendrell
Ara bé, la iniciativa d’ERC no es queda aquí, sinó que va més enllà i fa altres demandes. D’una banda, reclama implementar un “pla per a la segregació del transport de mercaderies en el tram del corredor mediterrani que travessa la demarcació de Tarragona” a través d’una “via específica” per al transport de mercaderies, especialment perilloses. Per tal de “garantir la seguretat de les poblacions i prevenir accidents greus”, els republicans indiquen que és necessari que les mercaderies no comparteixin les mateixes vies que els trens de passatgers.
D’altra banda, el Senat també demana que el Ministeri de Transports estudiï la “viabilitat de soterrar” la línia del corredor mediterrani a El Vendrell amb l’objectiu de “reduir la contaminació acústica i millorar la qualitat de vida dels residents”. En aquesta línia, la cambra alta s’ha mostrat partidària que el govern espanyol consideri “l’aplicació d’aquesta mesura en altres nuclis urbans afectats per la mateixa línia” i implementi “mesures transitòries a El Vendrell mentre no es resolgui la problemàtica de soroll”, com la reducció de la velocitat dels trens de mercaderies, la restricció de l’ús del xiulet en el nucli urbà a partir de les vuit del vespre i la prohibició d’estacionar trens amb la maquinària en funcionament durant la nit.
Ampliar l’estació de Sant Vicenç de Calders, recuperar la parada d’Euromed a l’Aldea-Amposta-Tortosa i quadruplicar les vies entre Castelldefels i Sants
Quatre últimes reivindicacions. La moció d’ERC aprovada al Senat planteja quatre darreres demandes. En primer lloc, “revisar i ampliar” les infraestructures a l’estació de Sant Vicenç de Calders i altres estacions “afectades per l’augment de passatgers derivat dels transbords” per “proporcionar zones d’espera adequades i serveis suficients per gestionar l’afluència de viatgers”. En segon lloc, recuperar la parada del servei de tren Euromed a l’estació de l’Aldea-Amposta-Tortosa durant les obres del corredor mediterrani. En concret, vol que hi hagi parades diàries de dos trens en direcció a Barcelona i dos trens en direcció a València per “millorar la connectivitat” i “mitigar l’impacte de les obres”.
En tercer lloc, incorporar una nova freqüència diària del tren Avant, amb inici i final a l’estació d’Ulldecona per “garantir una millor cobertura de transport ferroviari a les regions afectades”. Finalment, “quadruplicar” les vies entre Castelldefels i Sants per “descongestionar el trànsit ferroviari, augmentar la capacitat de la xarxa ferroviària, reduir els retards i millorar la qualitat del servei”.
Junts reclamava el “dret de Catalunya a triar l’operador que consideri més adequat” pel traspàs de Rodalies
Per la seva banda, Junts per Catalunya havia presentat una esmena a la iniciativa d’ERC. La formació capitanejada al Senat per Eduard Pujol reclamava “revisar tots els acords recents sobre el traspàs del servei de Rodalies a Catalunya”, en al·lusió al pacte entre el PSOE i ERC, que “no contemplin un aspecte tan fonamental com el dret de Catalunya a triar l’operador que consideri més adequat per gestionar aquest servei”. Els socialistes i republicans van acordar que es crearà una empresa mixta, amb el nom de Rodalies Catalunya, que tindrà un consell d’administració paritari integrat per l’Estat i per la Generalitat.
Ara Junts apostava per obrir un “procés de licitació obert que permeti tant a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya com a qualsevol altre operador competent optar-hi amb l’objectiu principal de garantir un servei públic de qualitat, adaptat a les necessitats actuals de Catalunya i acabar amb el nefast servei operat per Renfe”.