L’esborrany d’informe de la missió d’eurodiputats que va visitar Catalunya entre el 18 i el 20 de desembre per analitzar el model d’immersió lingüística a les escoles advoca per un tractament “equivalent” del català i el castellà a l’escola. El text, al qual ha tingut accés l’ACN i que es debatrà dimecres al Comitè de Peticions del Parlament Europeu, assegura que el dret a rebre educació en castellà “és a la Constitució” i que les autoritats “han de garantir que no es discrimina els nens”. “El sistema educatiu a Catalunya hauria de donar tractament equivalent al castellà i el català com a llengües vehiculars”, afirma el text, que també parla “d’intimidació” i “discurs d’odi” contra les famílies que han exigit el 25% de castellà als tribunals.
La missió, formada per eurodiputats de dreta i extrema dreta
La missió d’eurodiputats estava formada principalment per membres de la dreta i l’extrema dreta de l’Eurocambra, ja que va ser boicotejada pel grup dels verds i els socialistes, que no podran afegir esmenes al text, tot i que sí afegir-hi annexos a la part final de recomanacions. El document que es debatrà dimecres reclama al govern espanyol que “monitori de prop” si en l’organització del model educatiu a Catalunya es respecta una distribució “equilibrada” de llengües vehiculars amb un “tracte equivalent de les cooficials”.
En aquest sentit, els eurodiputats proposen al govern espanyol que “revisi” com actua la Inspecció Educativa a Catalunya per garantir uns “estàndards mínims” de classes en cadascuna de les llengües, i apunten que caldria fer “una anàlisi independent” del model. "L’estudi, fet per experts independents, hauria d’oferir recomanacions als legisladors i persones implicades sobre com establir un contingut equilibrat en les llengües vehiculars”, assenyalen. L’esborrany d’informe també es dirigeix a la Generalitat, a qui li exigeix que “millori la comunicació i la confiança” amb les famílies que han portat el model d’immersió lingüística als tribunals. En concret, li demana que obri un “diàleg constructiu” amb les famílies afectades.
Lamenten que no s'apliqui el 25% de castellà
El text lamenta, així mateix, que no s’apliqui la sentència del 25% de castellà dictada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i afirma que “el respecte a l’estat de dret és un dels pilars de la Unió Europea”. Per això, expressa “preocupació pel fet que els ciutadans, per la manca d’acció per implementar la sentència, hagin de buscar remeis judicials individualment”.
D’altra banda, el document al qual ha tingut accés l’ACN expressa “preocupació” pel que considera "l’exclusió social o, en alguns casos, intimidació i bullying contra nens i pares” que han defensat l’ampliació d’hores de castellà. “Condemnem el fet que hagin estat víctimes de discursos d’odi, i demanem a les autoritats regionals que monitorin de prop aquests comportaments inacceptables”, asseguren els eurodiputats.
"Elevat nivell de polarització"
En l’informe, els eurodiputats de la missió també asseguren que durant el seu viatge van notar un “elevat nivell de polarització” a Catalunya sobre el model educatiu i “una manca de comunicació entre les autoritats i els peticionaris”. “Sembla haver-hi una manca genuïna de voluntat d’implicar-se en un diàleg”, afirmen els eurodiputats, que parlen de “desconfiança” entre les parts. A més, asseguren que en alguns “casos concrets” el castellà “es considera una llengua estrangera” i critiquen que les autoritats “rebutgin implementar els requisits proporcionals” de castellà, fent que el model educatiu “sigui de facto monolingüe”. Així mateix, els participants en la missió lamenten que van ser rebuts per “protestes ofensives i manifestacions” i que va caldre la presència de la policia per garantir “la seva seguretat”.