El govern de Pedro Sánchez ha reconegut que 31 trens nous que es destinaven a la xarxa de Rodalies de Cantàbria i Astúries no passen pels túnels, perquè ningú no va calcular que són massa grans, segons ha informat El Mundo. Alguns dels túnels d'aquesta via van ser construïts al segle XIX. El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, ha reconegut que hi ha hagut "un problema" en la dimensió dels trens compromesos, i ha assegurat que Renfe ja treballa amb el fabricant per disposar "com més aviat millor" de nous trens, que seran "moderns", "milloraran la vida dels ciutadans" i comptaran "amb les màximes prestacions". Però tot això fa que la renovació dels trens de Cantàbria i Astúries s'hagi d'endarrerir 2 o 3 anys. El contracte dels trens massa grans era de 258 milions d'euros, i havien de renovar la flota a Cantàbria i dissenyar trens nous a Astúries.
El secretari general de Transports ha reconegut que aquest contracte ha tingut "un problema relatiu a com hem de dimensionar aquests trens". En aquest sentit, ha explicat que la línia de Feve és "molt especial", té túnels "més petits del que és habitual". El problema parteix de les mesures publicades a la declaració sobre la xarxa, que curiosament no contemplaven aquestes limitacions, i quan es va constatar el problema i es va comprovar que els trens no cabrien en determinats trams de la infraestructura es va aturar tot el procés d'inici de la fabricació.
🔴 Xavier Flores, secretario general de Infraestructuras, sobre los trenes en Cantabria
— 24 horas RNE (@24horas_rne) February 3, 2023
🗣️"Se ha visto que la aplicación de la normativa que se sigue para gálibos y para otras líneas, podía provocar que los trenes fueran más pequeños de lo necesario"https://t.co/H5lS9y6LOI pic.twitter.com/69FNnjRQMZ
Després de diverses reunions i comunicacions internes entre Renfe i Adif, es van plantejar tres possibles alternatives de solució. Una d'elles era l'adaptació de la infraestructura en els punts en què hi ha problemes, ampliant-la perquè hi passessin els trens. Però es va desestimar perquè podria comportar uns terminis llargs d'execució i uns costos elevats. També es va valorar aplicar una excepció a la Instrucció Ferroviària de Gàlibs als punts amb interferències, o bé emetre una nova específica per a la xarxa d'amplada mètrica, però també es va desestimar. Finalment, han optat per l'anomenat "mètode comparatiu", que si bé està descrit a la norma europea, no està regulat a l'espanyola. Segons el secretari d'Estat, el nou sistema triat "no és l'habitual" però que permetrà "construir uns trens més grans del que hagués estat amb la normativa existent, i ja en aquest moment Renfe treballa amb el fabricant perquè com més aviat millor puguem disposar d'aquests trens”.
Renfe va publicar al gener del 2019 el plec per a l'adquisició de 31 trens d'amplada mètrica d'acord amb els gàlibs recollits a la declaració sobre la xarxa d'Adif i, el juny del 2020, va adjudicar a Construccions y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) la fabricació, després d'un procés de licitació que es va veure afectat per la pandèmia de covid.