La Conferència Episcopal Espanyola ja té la vista posada en el següent Papa. El seu president, Luis Argüello, ha reaccionat aquest dilluns a la notícia que ha fet la volta al món quan feia escassos minuts que s’havia anunciat: la mort del Sant Pare Francesc. “Estem plens de dolor per la mort del Papa en aquest vuitè dia de Pasqua; sentim la seva pèrdua; enmig de les llàgrimes vivim l’experiència Pasqual en la confiança de la resurrecció del Senyor per poder viure amb esperança el caminar de l’Església”, ha manifestat en unes declaracions. També ha demanat que els creients resin per demanar “l’etern descans” del Pontífex i que comencin “ja a invocar l’esperit Sant perquè regali a l’Església un nou bisbe de Roma que ens ajudi a continuar sent un signe de comunió missionera enmig d’aquest món”. “Quina alegria poder experimentar en aquest moment la Pasqua del senyor i que les llàgrimes de la mort les puguem viure amb esperança”, ha afegit.
🔴 Mor el papa Francesc, DIRECTE | Reaccions i última hora del Vaticà
Argüello, que va convertir-se en president de la Conferència Episcopal Espanyola en substitució del català Joan Josep Omella fa poc més d’un any, és conservador. Està desalineat amb la línia progressista del Papa Francesc. L’actual arquebisbe de Valladolid va demanar, per exemple, “no jutjar amb la mentalitat d’avui” els abusos sexuals a menors comesos per l’Església. També va dir que l’avortament no és en cap cas un dret de les dones, sinó un “drama”; i també va manifestar que els homosexuals no poden ser capellans perquè no són homes de veritat. Per acabar-ho de rematar, també es va pronunciar sobre la llei d’amnistia al Procés. En una piulada de novembre del 2023, va carregar contra la norma dient que els independentistes haurien de “renunciar a un procés il·legal i unilateral”.
La mort del Papa Francesc
El papa Francesc ha mort aquest Dilluns de Pasqua amb 88 anys després d'uns mesos en els quals la seva salut havia empitjorat a causa d'una pneumònia bilateral que el va mantenir 38 dies hospitalitzat. La defunció ha estat a les 07.35 hores, ha anunciat en una compareixença des del Vaticà el cardenal Kevin Farrell: "El bisbe de Roma Francesc ha tornat a la casa del Pare". Francesc no havia participat en cap de les cerimònies de la Setmana Santa i va reaparèixer aquest Diumenge de Resurrecció al balcó de la basílica de Sant Pere per a la benedicció 'urbi et orbi'.
Assegut a la cadira de rodes i amb visibles dificultats per mantenir-se despert, el pontífex argentí es va limitar a desitjar una "bona Pasqua" a les persones congregades en la plaça i va cedir la paraula per llegir el seu missatge. L'últim missatge al món d'un Papa trencador, històric, que va fer una crida a la pau a l'Orient Mitjà i va instar les potències mundials a aturar el rearmament i a prendre les "armes de la pau: combatre la fam i construir el futur, en lloc de sembrar la mort".
Jorge Mario Bergoglio va ser elegit per succeir Benet XVI al tron de Sant Pere després de la renúncia del papa alemany i així, Francesc va esdevenir el primer papa llatinoamericà i jesuïta. Es va presentar al món amb un senzill "germans i germanes, bona tarda", que van marcar la inauguració d'una nova etapa a l'Església catòlica. El seu pontificat no ha estat singular només per la seva procedència, sinó perquè des de la seva arribada al Vaticà, Francesc va dedicar esforços a construir una relació més propera amb els fidels i a modernitzar la institució per adequar-la al segle XXI. La lluita contra la pederàstia i els abusos sexuals a l'Església, l'obertura progressiva a què les dones tinguin un paper més rellevant a la Cúria Romana i una major acceptació de la comunitat LGTBI li han valgut la reputació de Papa progressista. Tanmateix, si alguna cosa ha caracteritzat el papat de Francesc és la defensa de la pau i la fraternitat, i haver promogut una Església més oberta i acollidora.