La revista francesa Le Point apunta en un article que el canvi d’actitud d’Espanya respecte a la revisió de la directiva sobre treballadors desplaçats s'hauria produït a canvi del suport de França a l’aplicació del 155. França s'hauria cobrat el suport al govern espanyol.
“Rajoy tenia absolutament la necessitat de marxar de Brussel·les amb el suport unànime de la Unió Europea respecte al separatisme català. En aquest context, la revisió sobre la directiva de treballadors desplaçats va ser evocada en una reunió entre el president Macron i el president espanyol”, apunta el mitjà francès. Fins aleshores, el govern espanyol s’havia mostrat reticent a una modificació en la directiva, perquè afectava la competitivitat del sector del transport espanyol.
Segons Le Point, l’acord entre el president espanyol i el francès s’hauria assolit el dia 19 d’octubre, en el marc de la cimera del Consell Europeu a Brussel·les després d’una reunió bilateral del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, i del president francès, Emmanuel Macron. Ambdós van acordar que el sector del transport quedaria al marge de la revisió de la directiva, fins que s’aprovi una normativa específica sobre aquest sector.
La revisió de la directiva de treballadors desplaçats, impulsada principalment pel govern francès, proposa que aquests rebin un salari igual al de la resta de professionals que treballen en el país. Actualment, la directiva diu que els treballadors desplaçats han de cobrar, com a mínim, el salari mínim del país en el qual exerceixen. Amb la nova reforma, la Unió Europea espera acabar amb la competència deslleial de les empreses que contracten treballadors d’altres països europeus per estalviar costos.
La posició d’Espanya envers la revisió de la directiva era similar a la dels països de l’Est perquè considerava que podia reduir la seva competitivitat. Tot i que el govern espanyol no es mostrava completament en contra de la modificació de la directiva, esperava que es fes una excepció amb el sector del transport per carretera per evitar que les empreses s’haguessin d’adaptar a les legislacions de tots els països pels quals passen els transportistes.