França, Bèlgica, Alemanya, Regne Unit, Suïssa, Mèxic i Estats Units. Aquesta és la llista de països on el govern espanyol va contractar agències de comunicació per intentar millorar i mantenir la reputació del país a nivell internacional. Així queda reflectit a la resposta del govern espanyol a una bateria de preguntes del diputat de Bildu Jon Inarritu.
A finals d'octubre de 2019, es va fer públic que l'ambaixada d'Espanya a Washington havia pagat 15.000 euros per un mes de feina a una agència de comunicació americana per millorar la seva imatge als EUA davant l'aposta de l'independentisme català. Ara, s'ha sabut que aquest país no era l'únic, sinó que es van signar contractes d'aquest tipus "més o menys simultàniament" a sis països més a través de les ambaixades respectives.
No se sap quin ha estat el cost d'aquestes campanyes, però el govern espanyol assegura que es tracta de "contractes similars, de la mateixa duració i amb el mateix objecte". A més, afegeixen que aquest tipus de contractes "no són infreqüents en l'àmbit d'acció exterior de l'Estat" i que s'enfoquen a molts àmbits diferents.
En aquells moments, qui estava al capdavant del ministeri d'Exteriors era Josep Borrell, actual cap de la diplomàcia europea, i les protestes post-sentència centraven cada dia l'actualitat mediàtica.
"Època complicada"
En el cas del contracte als EUA, va ser el màxim responsable de la missió diplomàtica, Santiago Cabanas, qui va explicar-ne els detalls en primera persona als corresponsals espanyols. Cabanas assegurava que l'objectiu de la iniciativa era "reforçar la nostra política de comunicació en una època que preveiem complicada", i obtenir "un diagnòstic, una mirada externa" a la imatge d'Espanya als EUA davant diferents desafiaments. I afegia: "És veritat que la narrativa secessionista ha arribat a alguns punts d'aquest país".
Ara, en canvi, el govern espanyol diu que la imatge d'Espanya als EUA és "molt positiva" però que això no vol dir que no "es continui buscant vies per reforçar la imatge d'Espanya i perquè s'entengui millor la realitat de la seva societat". En aquest sentit, limiten l'acord a l'objectiu d'"estrènyer la relació amb mitjans de comunicació i prescriptors" americans.
Aquests són els documents on es pot llegir la resposta del govern espanyol: