El govern espanyol ha deixat d’executar el 49,6% dels pressupostos de Renfe i Adif a Catalunya des del 2010. En concret, el govern espanyol ha deixat d’invertir 3.639 milions d’euros que constaven als pressupostos generals de l’Estat per a aquestes dues empreses públiques, segons un informe que la consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, ha presentat aquest dimarts al Consell Executiu de la Generalitat.

A més, el 72% dels diners pressupostats que el govern espanyol ha deixat d'executar a Catalunya des del 2013 corresponen a Renfe i Adif. Així, si l’Estat ha deixat sense executar 4.398 milions d’euros que estaven pressuposats a Catalunya des del 2013, 3.199 milions corresponien a les inversions ferroviàries. Aquesta comparativa s’ha de fer a partir de l’any 2013 perquè és només a partir d’aquell any que la Intervenció General de l’Estat (IGAE) ha publicat dades homogènies d’execució del pressupost de tot el seu sector públic a Catalunya. 

Aquests 4.398 milions que no han arribat signifiquen que l’Estat tan sols ha executat de mitjana el 61% del previst a Catalunya des de l’any 2013. En aquest mateix període, l’execució de pressupostos de l’Estat a la Comunitat de Madrid ha assolit el 121% de mitjana. L’execució de l’Estat va assolir el mínim l’any 2021, quan únicament va arribar a Catalunya el 36% del previst.

Clau en les negociacions d'investidura del president espanyol

Rodalies és un dels punts clau per a les negociacions d'investidura amb el PSOE i Sumar. Tant Esquerra Republicana, com Junts per Catalunya reclamen el traspàs integral de les Rodalies, així com el traspàs de les inversions corresponents perquè ho pugui gestionar el Govern de la Generalitat. De fet, el Parlament de Catalunya va instar el 2022 l'executiu català a treballar amb el govern espanyol pel seu traspàs integral a proposta del PSC i amb els vots d'ERC, Junts, CUP i els comuns. Així mateix, els comuns també reclamen el seu traspàs en el marc de les negociacions d'investidura després de setmanes i mesos amb incidències diàries. A més, la mesa del Parlament també ha admès un debat monogràfic a la cambra catalana sobre Rodalies.

En aquest marc, el Govern vol collar l'executiu estatal denunciant el caos a Rodalies. “Són unes xifres insultants”, ha lamentat la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà. El Govern lamenta que les inversions ferroviàries són “les principals víctimes de la reiterada inexecució dels pressupostos de l’Estat a Catalunya”. “Com més dades sabem, més gran és la magnitud de la tragèdia”, ha lamentat Vilagrà. “L’Estat s’hi ha d’esforçar més, el PSOE s’hi haurà d’esforçar més, perquè si no, això serà un element que l’allunyarà de la seva investidura”, ha advertit Vilagrà.

44 dies sense incidències el 2023

El passat dimarts el Govern també va publicar un informe en el qual especificava que només hi havia hagut 44 dies sense incidències aquest 2023. El mateix informe també assegurava que el servei de Rodalies i trens regionals va patir fins a 831 "incidències greus" que van superar els cent minuts de retard acumulat l'any 2022. Segons el mateix estudi, els incidents greus han anat oscil·lant en els últims anys entre els 631 del 2020 i els 831 del passat.

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha denunciat que els minuts de retard acumulats s'han gairebé doblat en els darrers 10 anys, dels 200.000 minuts de l'any 2011 als prop de 400.000 el 2022. Plaja ha dit que, amb les competències que té actualment la Generalitat, el Govern fa "tot el que pot per intentar minimitzar les conseqüències" de les incidències, però "és complicat fer-ho sense un traspàs integral i sense ser el darrer responsable del servei, trens, catenàries o pressupost", ha afegit.