Els tres joves que van penjar els cartells de la campanya "Fora l'Alzheimer de Barcelona" contra Ernest Maragall abans de les eleccions municipals de 2023, i que ElNacional.cat va poder identificar, no actuaven sols. Era un secret a veus, però ningú ho va voler confirmar fins ara, que el diari Ara, en una investigació que ha durat diversos mesos, ha pogut confirmar que qui els va encarregar la feina va ser el mateix partit on està afiliat Maragall i pel qual es presentava a les eleccions municipals a l'Ajuntament de Barcelona, Esquerra Republicana de Catalunya.
Segons aquesta investigació que ha fet el diari de Barcelona, els cartells que difamaven Maragall, barrejant la malaltia que pateix l'expresident Pasqual Maragall, germà de l'Ernest, es van coordinar des de Calàbria, la seu d'Esquerra, i es va gestionar a través d'un dels 150 militants que el partit té a la comarca de l'Anoia, que va ser l'encarregat de reclutar els tres joves que van ser enxampats pels Mossos. Van ser investigats i cridats a declarar en una investigació que va portar a terme la Comissaria General d'Informació, però no van dir qui els havia contractat per baixar d'Igualada a Barcelona per penjar aquests cartells de mal gust. Els cartells es van penjar davant d'algunes seus del partit i després es va activar una campanya de victimització per treure profit d'aquest atac de falsa bandera. ElNacional.cat va poder tenir accés a les imatges dels tres joves de l'Anoia que van penjar els cartells i ara s'han confirmat totes les sospites.
Van cobrar per penjar els cartells
Segons aquesta investigació periodística, qui va reclutar els tres joves per penjar els cartells va cobrar des d'una empresa pantalla per la feina. Es tracta d'un militant de base, però molt actiu a les xarxes socials, que es dedicava a accions de guerrilla digital, i que va ser retribuït per la campanya contra Maragall a les portes de les eleccions a l'Ajuntament de Barcelona, segons el diari. Quan es va saber que la campanya s'havia dissenyat des de la seu d'Esquerra, Maragall en va tenir coneixement, tot i que deu mesos després, i va retirar la denúncia. Alguns dirigents del partit ho sabien gairebé des del primer dia. Des del partit no van obrir cap investigació interna i tampoc van trencar relacions amb l'home que s'havia encarregat d'orquestrar la campanya.
Els dirigents del partit que segons el diari van saber que la campanya era pròpia van ser el viceconseller del Govern en funcions, Sergi Sabrià —aleshores era director de l'oficina d'estratègia i comunicació del president, Pere Aragonès—, i el llavors vicesecretari de comunicació d’Esquerra, Marc Colomer. Tot i això, Sabrià i Colomer neguen haver orquestrat la campanya contra Maragall. Des del partit creuen que qui va idear la campanya va ser, segons el diari, el director de comunicació del partit, Tolo Moya, que també estava en contacte amb el militant jove de l'Anoia i d'estreta confiança de Sabrià. El president Pere Aragonès i el president del partit fins fa pocs dies, Oriol Junqueras, preguntats pel diari, han assegurat que no tenien coneixement dels fets. Junqueras assegura sentir-se "decebut, fastiguejat, enfadat i sorprès".
Estructura paral·lela per pagar els cartells
Els cartells denigrants contra Pasqual Maragall durant la campanya electoral de Barcelona van ser pagats mitjançant un esquema d’estructura paral·lela dins d’ERC conegut com "la B", segons aquesta investigació. Un militant d'ERC va encarregar els cartells i es va contractar persones externes per penjar-los. Les factures, que sumaven entre 1.000 i 2.000 euros, van ser presentades als responsables de comunicació del partit, que les van enviar a l'empresa de màrqueting digital Relevance per fer els pagaments. Tot i que oficialment es justificaven amb conceptes genèrics com "Tècnic de comunicació", els pagaments incloïen serveis prestats pels joves que van col·locar els cartells i també pel militant que els va contractar.
Aquest sistema de finançament no era nou dins del partit, ja que diverses persones implicades han confirmat que es tracta d’una pràctica habitual dins "la B". Els alts dirigents polítics de comunicació d’ERC estaven al corrent d’aquesta estructura, tot i que ho neguen. Relevance, l'empresa utilitzada per gestionar aquests pagaments, també reconeix l’existència de les factures, però afirma que sempre obtenien un retorn en forma d’informes sobre xarxes socials. Així, els pagaments es feien regularment sense necessitat de justificar accions concretes, mantenint una relació discreta amb els militants a través d’aplicacions de missatgeria difícilment rastrejables, detalla també aquesta investigació que s'ha conegut avui.