El secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha augurat que Catalunya viurà "uns mesos molt complicats" per les obres del túnel de Roda de Berà, al Tarragonès, que obligaran a tallar la circulació ferroviària entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders entre l'1 d'octubre i el 2 de març de l'any vinent. Ho ha dit en declaracions als mitjans amb el president de Renfe, Raül Blanco; el president d'Adif, Ángel Contreras, i el director de Rodalies, Antonio Carmona, després d'una reunió amb els alcaldes dels municipis per on passen les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, les afectades per les obres.  "Les obres no són un capritx, no hi ha cap altra manera d'abordar les actuacions, sobretot al túnel, que tallant la via durant aquests mesos", ha assenyalat Santano, que ha reivindicat que l'actuació "revolucionarà la mobilitat a Tarragona i serà clau per avançar en la continuïtat del corredor mediterrani a Catalunya".

🚧 Tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders: alternatives en tren i bus
 

Promet un tren Tarragona-Barcelona cada 30 minuts després de les obres

Amb un pressupost de 16 milions d'euros, les obres contemplen l'ampliació del túnel per adaptar-lo a l'amplada convencional i estàndard, mitjançant la implantació del tercer carril a les dues vies, cosa que permetrà elevar la velocitat, millorar la qualitat i potenciar la circulació de mercaderies. A parer del secretari d'Estat, les obres generaran un impacte positiu al territori, ja que es tracta d'un "entorn industrial en què l'ocupació i la potència tenen molt a veure amb la capacitat" del ferrocarril i les mercaderies. D'altra banda, Santano ha assegurat que a partir del juny del 2025, un cop finalitzades les obres, hi haurà un tren entre Barcelona i Tarragona cada mitja hora, a més de millorar els retards que actualment pateix Rodalies, i fer arribar l'alta velocitat a Tortosa. "Hi pot haver una veritable revolució del transport ferroviari que jo crec que era molt esperada", ha assegurat el secretari d'Estat, que ha lamentat que l'executiu ara està compensant la manca d'inversions d'altres mandats.

L'Estat s'obre a fer "ajustos" al pla alternatiu de transport 

Santano s'ha compromès a estudiar les peticions dels alcaldes i agents de la demarcació de Tarragona per ajustar el pla alternatiu de transports que es posarà en marxa un cop comencin les obres del túnel el pròxim 1 d'octubre. Durant cinc mesos, s'habilitaran 87 autobusos, que oferiran més de 600 trajectes diaris i 30.500 places, per suplir la manca de trens entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona. El pla alternatiu tindrà un cost de 29,2 milions, "el més car que es recorda mai", segons Santano, que alhora ha reconegut que és "un pla millorable" i que en pròximes setmanes es poden fer "ajustos" que es puguin acordar amb els alcaldes de Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Reus, Vila-seca o Cambrils. Amb tot, el secretari ha subratllat que el més important serà "desplegar un pla de comunicació per terra, mar i aire" que faci arribar la informació a tota la ciutadania afectada. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!