El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha donat avui per fet que les autopistes de peatge en situació de fallida "revertiran a l'Estat", que haurà de decidir "quin tipus de gestió els dóna". Les vies en aquesta situació són les radials de Madrid (R-2, R-3, R-4 i R-5), la circumval·lació d'Alacant, la de Madrid-Toledo, la d'Ocaña-La Roda, la Cartagena-Vera i l'M-12 (l'eix que uneix Madrid amb l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas).

No existeixen xifres oficials sobre l'import que pot suposar per a l'Estat la nacionalització d'aquestes vies, si bé la patronal de les grans constructores, Seopán, el va calcular en uns 5.000 milions d'euros el 2015.

En una entrevista amb RTVE, De la Serna ha reiterat que l'objectiu primordial del seu departament és garantir que els usuaris puguin utilitzar aquestes vies "permanentment", "que no hi hagi un buit que impedeixi la gestió". En segon lloc, ha afegit, Foment intentarà arribar a un acord amb les entitats financeres "que faciliti les coses", una opció que De la Serna considera "molt difícil", entre altres motius perquè algunes d'elles "ja han deixat anar les seves participacions".

El titular de Foment ha recordat que aquestes autopistes estan "en un procés enormement compromès", algunes d'elles en concurs de creditors i fins i tot en fase de liquidació. Per això, ha dit, "l'escenari que se'ns planteja és arribar a una reversió d'aquestes autopistes a l'Estat".

Poc trànsit

Segons De la Serna, aquesta situació de fallida s'ha degut a l'"increment enorme del valor de les expropiacions" i "per un volum trànsit que s'allunya molt de l'esperat". La situació concursal que travessen aquestes autopistes està pendent de la decisió dels jutges, que hauran de determinar la liquidació d'aquestes concessions i el termini per a això.

Foment ja havia sol·licitat als administradors concursals i als jutges una pròrroga de 9 mesos, fins al juliol de 2017, per assumir la gestió de les autopistes de peatge en concurs de creditors a fi de dur a terme el procés d'una forma ordenada.