La consellera de Territori, Ester Capella, ha defensat el traspàs de Rodalies pactat entre el PSOE i ERC, i ha negat que es tracti d'un "regal enverinat". "Decidirem sobre les inversions a Rodalies, sobre les prioritats i sobre els plans d'acció del proper quinquenni", ha enumerat Capella. "Fins ara ho decidia només Renfe i nosaltres no podíem dir ni ase ni bèstia", ha recordat la titular de Territori, que ha parlat d'un "traspàs integral progressiu". "Es tracta d'un document molt treballat. I parla de traspàs integral al preàmbul i a l'article primer", ha apuntat Capella, que ha assegurat que el traspàs es notarà de bon principi perquè la Generalitat serà "més transparent" amb la informació i tindrà "més cura dels usuaris", segons ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio.
"Jo espero que la ciutadania entengui que això no es resol l'endemà mateix que la Generalitat n'assumeixi la responsabilitat", ha reflexionat en veu alta la consellera de Territori, que ha demanat cert marge a la població perquè es noti aquest futur traspàs de Rodalies. "Estem parlant d'un traspàs integral que vol dir de totes les estacions de les línies afectades. Estem parlant d'això, que serà gestionat per Rodalies Catalunya i no per Renfe", ha volgut deixar clar Capella, que no ha volgut parlar de xifres concretes d'anys i inversió necessària a Rodalies. "Seria una temeritat. Ara l'únic que es necessita és activar-ho al més aviat possible. Es tracta d'un acord d'investidura i anirà per fases", ha assenyalat la titular de Territori.
De fet, Capella ha comparat el traspàs de Rodalies amb el desplegament dels Mossos d'Esquadra. "Serà progressiu com aquell i s'anirà estenent al llarg del territori i del temps", ha constatat la consellera de Territori, que també ha negat que l'Estat tingui 'dret a veto' a l'empresa pública Rodalies Catalunya. "La participació majoritària serà de la Generalitat i ho diran els estatuts. Però caldrà una majoria qualificada per adoptar certes decisions estratègiques", ha reconegut Capella, que ha parlat d'assumptes com una possible entrada a França, el tram de Puigcerdà o si es vol operar conjuntament amb una empresa estrangera.
"En alguns trams de vies només passa Rodalies, però en d'altres també hi ha mercaderies i altres combois", ha comentat la consellera de Territori, que igualment ha descartat que FGC fos qui assumís Rodalies. "No hem de barrejar les coses. Nosaltres tenim el 100% de competències a FGC i aquí estem parlant d'un traspàs progressiu", ha matisat Capella, que també ha volgut garantir els drets laborals dels 2.500 treballadors de Renfe, davant el recel dels sindicats. "No hi haurà cap pèrdua de drets laborals", ha promès la titular de Territori, que ha xifrat en més de 500 milions d'euros els diners que rebrà la Generalitat per al servei de Rodalies aquest 2024: els 335 milions de dèficit tarifari i els 132,7 del deute del Pla d'Acció.
Sobre l'amnistia: "Una llei ben feta no porta noms"
Capella també s'ha referit a la llei d'amnistia i ha negat que s'estigui redactant un text per a VIP. "No és cert. I una llei ben feta no porta noms i posa el comptador a zero", ha puntualitzat la consellera de Territori, que ha ironitzat sobre els informes de la Guàrdia Civil que situen Marta Rovira com a coordinadora del Tsunami Democràtic amb l'àlies 'Matagalls'. "Els atestats de la Guàrdia Civil diuen coses inaudites i també s'inventen pobles", ha assenyalat Capella, que seguidament ha carregat contra l'Audiència Nacional. "Es tracta d'un òrgan que és una anomalia persistent i descendent directe del tribunal d'ordre públic. I té unes conseqüències nefastes per determinades resolucions de conflictes", ha conclòs la titular de Territori.