El passat 28 de desembre, dia dels Sants Innocents, un monument franquista situat en un paratge muntanyenc d’Àvila va caure a terra sense que, a hores d’ara, se sàpiga exactament què va passar, si simplement es va esfondrar pel seu mal estat o si algú li va donar una empenta per fer-lo caure. El fet és que la construcció, un arc dedicat als ‘Morts de la regió’, ja no és més que un munt de runa al mig de la muntanya.

Segons publica el diari ‘La Razón’, que mostra veritable interès a escatir la veritat, l’arc de glorificació franquista situat al Puerto del Pico, a 1.352 metres d’altura a la serra de Gredos, es mantenia dempeus fins al dia dels Innocents des que es va aixecar el 1948 com a homenatge als “caiguts de la regió”, però el 28 de desembre va aparèixer completament esfondrat formant una muntanya de runa d’on sobresortia el símbol del jou i les fletxes, l’emblema de la Falange Espanyola que no deixa cap dubte sobre la filiació del monument i a quins caiguts concrets estava dedicat.

El cas és que a hores d’ara no se sap com va caure, tot i que el mateix diari citat manté les sospites que algú el va enderrocar premeditadament, ja que assenyala que la fi del monument ha arribat precedida de diverses campanyes i fins i tot concentracions de col·lectius contraris a l’existència d’aquest vestigi franquista, que en demanaven la desaparició en aplicació de la Llei de Memòria Històrica. El fet és que la simbologia feixista hi romania de manera ben visible i sense cap mena de reinterpretació històrica.

Caigut per deteriorament?

Per la seva banda, i sempre segons el mateix mitjà, tant el municipi de Cuevas del Valle, al qual pertany el terreny on hi havia el monument, com la Guàrdia Civil, han apuntat al “deteriorament” a causa del pas del temps i les inclemències climàtiques com a raó última del que hauria estat un simple esfondrament. En canvi, la Asociación para la Recuperación Histórica y Defensa de la Memoria de Talavera de la Reina Puente de Hierro ha donat per fet que el monument ha estat enderrocat, suposició compartida pels fòrums per la Memoria de Ávila, el Valle del Tiétar i La Vera, que han demanat a la subdelegació del govern si han estat ells els que han demolit l’arc franquista. 

tuit pico monumento franquista

Amb tot, des de l’administració pública es nega cap actuació. Segons assenyala ‘La Razón’, a la subdelegació del govern a Àvila no van saber res de l’esfondrament fins que aquest havia tingut efecte i des de la Direcció General de Memòria Històrica no només es nega que hagin tingut res a veure sinó que, a més, han demanat a la Guàrdia Civil que investigui el cas. 

És més, davant les hipòtesis de caiguda per deteriorament o enderrocament institucional, sembla descartar-se que algú l’hagi enderrocat pel seu compte, ja que segons la mateixa Guàrdia Civil, no s’hauria utilitzat ni explosius ni objectes contundents per fer-lo caure. Tampoc ningú ha reivindicat l'enderrocament.

Per tot plegat, el misteri continua, però el que està clar és que aquest vestigi franquista ja ha passat a la història.