Els eurodiputats han conclòs aquest dimecres la seva missió a Catalunya sobre la immersió lingüística. Un operatiu que nombroses veus han denunciat com a instrumentalitzat políticament pel fet que ha estat instigat per la dreta espanyola (el Partit Popular, Vox i Ciutadans) arran d'una petició d'Ana Losada, la presidenta de l'organització espanyolista Asamblea por una Escuela Bilingüe (AEB). La vicepresidenta del Comitè de Peticions del Parlament Europeu i representant d'Estònia, Yana Toom, que ha encapçalat la delegació d'eurodiputats, ha comparegut a la jornada final per fer una valoració de l'experiència davant dels mitjans de comunicació. I ho ha fet evidenciant que existeix aquest biaix polític, perquè en diverses ocasions ha reproduït els arguments espanyolistes habituals en rebuig de la immersió lingüística.

D'entrada, Yana Toom ha destacat que la missió ha estat "autoritzada" per la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, i ha anat més enllà per assegurar que la delegació ha tingut una representació "plural" de tot l'espectre ideològic. Això, malgrat que el grup estava conformat per només sis membres del Comitè de Peticions, una xifra molt reduïda tenint en compte que l'òrgan està conformat per més d'una seixantena de membres. A més, tots ells formaven part dels eurogrups de la dreta, l'extrema dreta i els liberals, perquè la resta de grups (des dels socialdemòcrates fins als verds i l'esquerra) havien boicotejat la missió pel seu partidisme. Però l'eurodiputada ha assegurat que la delegació ha estat "extremadament transparent" i ha demanat no buscar-hi una "conspiració" al darrere.

Pel que fa a les trobades que han tingut lloc al llarg dels tres dies de la visita, Toom ha demostrat el seu posicionament de suport a les famílies que han demanat posar fi a la immersió lingüística. Segons xifres de la Generalitat, són una cinquantena en total les que han demanat imposar el 25% de castellà a les escoles. Però els eurodiputats s'han reunit amb unes quantes d'aquestes famílies, obviant les defensores del model. La vicepresidenta del comitè ha explicat que aplicar la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya als centres "no volr dir substituir el català", i ha lamentat que els pares estiguin "obligats" a acudir de manera individual a la Justícia per demanar l'aplicació del percentatge de castellà a les aules. "Això provoca exclusió social, intimidació i assetjament escolar", ha disparat, en la mateixa línia que es pronuncia l'espanyolisme.

En aquesta mateixa línia, Toom ha ressaltat que alguns representants de la Justícia espanyola expliquen que alguns pares són víctimes de "discursos d'odi" i d'atacs a les xarxes socials. És el cas del pare que va demanar aplicar el 25% a una escola de Canet de Mar, el qual va reunir-se amb els eurodiputats dilluns, i que va portar als tribunals els missatges d'alguns usuaris de Twitter. La vicepresidenta del Comitè també ha qüestionat si la xifra de persones que volen imposar el castellà a les aules és realment més alta que la que diu l'administració catalana, argumentant que si ella es posés al lloc d'una mare "que ha de travessar una manifestació" de pares defensors de la immersió lingüística "dubto que anés als tribunals" per por a possibles represàlies.

20231220 MM EURODIPUTATS ESCOLA CATALÀ (4 de 8)
Els eurodiputats que han analitzat la immersió lingüística i els acompanyants de la missió / Foto: Miquel Muñoz

Els defensors de la immersió "no donen dades"

Per altra banda, i en referència a les trobades que han celebrat els eurodiputats amb defensors de la immersió, Toom ha subratllat que la Fundació Bofill (organització educativa que va lliurar un informe rigorós i que va publicar-se a ElNacional.cat) "no va poder donar dades" argumentant que el recent retrocés acadèmic dels alumnes catalans a les proves PISA es deu a motius socioeconòmics, i no pas a la vehicularitat del català. L'eurodiputada també s'ha referit a la reunió amb la consellera d'Educació, Anna Simó. La titular va denunciar aquest dimarts que la missió havia arribat a Catalunya "amb la tesi de casa", i Toom ha replicat que Simó havia deixat "moltes preguntes sense resposta" i no havia ofert "dades actualitzades" per explicar que el català a les aules frena la segregació escolar.

I pel que fa a les visites a escoles, Toom ha dit que els directors dels centres no van poder expressar-se lliurement perquè en algunes ocasions els representants de l'administració que els acompanyaven van parlar per ells. De fet, en referència als càrrecs institucionals, l'eurodiputada ha comparat les seves paraules amb la manera com s'expressaven les famílies afectades. "Quan et trobes amb els peticionaris i parles amb aquestes persones, veus les seves emocions reals, i després et trobes amb els funcionaris que neguen el problema, no és una bona imatge", ha criticat.

Les conclusions, d'aquí a tres mesos

El Comitè de Peticions elaborarà, a partir d'ara, l'informe amb les conclusions de la missió sobre la immersió lingüística. Segons Toom, encara queden dades per recollir de cara a aquest document final. Les conclusions i recomanacions es coneixeran d'aquí a uns tres mesos i es publicarà el document oficial. De totes maneres, aquest text no serà en cap cas vinculant.